• USŁUGI
    • KONSULTACJE – BIZNES NA START
    • DZIAŁALNOŚĆ NIEREJESTROWA
    • UMOWY Z KLIENTAMI I PODWYKONAWCAMI
    • REJESTRACJA ZNAKÓW TOWAROWYCH
    • RODO W MAŁYM BIZNESIE
    • LEGALNA STRONA BIZNESU
    • LEGALNY SKLEP INTERNETOWY
    • PRAWA AUTORSKIE
    • KONSULTACJE
  • BLOG
  • O MNIE
  • SKLEP
  • *AFILIACJA*
  • KONTAKT
  • LOGOWANIE
  • USŁUGI
    • KONSULTACJE – BIZNES NA START
    • DZIAŁALNOŚĆ NIEREJESTROWA
    • UMOWY Z KLIENTAMI I PODWYKONAWCAMI
    • REJESTRACJA ZNAKÓW TOWAROWYCH
    • RODO W MAŁYM BIZNESIE
    • LEGALNA STRONA BIZNESU
    • LEGALNY SKLEP INTERNETOWY
    • PRAWA AUTORSKIE
    • KONSULTACJE
  • BLOG
  • O MNIE
  • SKLEP
  • *AFILIACJA*
  • KONTAKT
  • LOGOWANIE
0.00 zł 0 Wózek
3 marca, 2021

Czy regulamin sklepu internetowego jest obowiązkowy?

Mówią, by nie zadawać pytań zamkniętych, jeśli chce się pociągnąć konwersację. To chyba nie najlepiej zaczęłam, skoro chcę Cię wciągnąć w rozmowę… oj dobra… w czytanie. No to spróbujmy inaczej… Czy regulamin sklepu internetowego jest obowiązkowy? Czy jednak da się obyć bez niego, gdy sprzedajesz online?

Regulamin sklepu internetowego nie jest obowiązkowy

… ale bez niego będzie Ci bardzo trudno. Jeśli nie świadczysz usług drogą elektroniczną, to żadne z przepisów prawnych nie nakładają na Ciebie takiego obowiązku. Skoro tak, to skąd w ogóle się wzięły regulaminy w sklepach internetowych? Kupując cokolwiek, czy to w sklepie internetowym, czy stacjonarnym, a nawet na stacji benzynowej czy w kiosku, zawierasz umowę sprzedaży. Podobnie jest, gdy sprzedajesz. Forma tej umowy może być dowolna, nawet ustna. Niestety z taką umową sprzedaży wiąże się wiele innych tematów, jak np. reklamacje i zwroty. Sprawa dodatkowo się komplikuje, gdy Twoim klientem są konsumenci. Od 1 stycznia 2021 r. jest nimi także część przedsiębiorców korzystających z ochrony konsumenckiej, bo trzeba wobec nich spełnić określone obowiązki informacyjne. I lepiej tego nie lekceważyć. Ich niedopełnienie wiąże się z poważnymi konsekwencjami dla sprzedawcy. No to może jednak regulamin sklepu internetowego jest obowiązkowy?

Słowo nie wystarczy, dobrze je zapisać

Sama widzisz, że sporo tego jest. Dlatego trudno byłoby polegać na ustaleniach ustnych, czy niezliczonej liczbie emaili wymienionych z klientem. Wyobrażasz sobie sytuację, że po jedenastu miesiącach od sprzedaży wraca do Ciebie klient, który chce odstąpić od umowy? Ma do tego prawo w ciągu 14 dni od zakupu, ale może być tak, że jednak nie poinformowałaś tego klienta odpowiednio o tym prawie… a zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, w takiej sytuacji prawo odstąpienia od umowy wydłuża się do 12 miesięcy. No i mamy klops. Kto będzie pamiętał transakcję sprzed tylu miesięcy? Jak sprawdzisz, czy poinformowałaś Klienta, czy nie? Te setki, a może i tysiące emaili do przejrzenia. To zajmuje ogrom czasu. A przecież jest to tylko jeden z przykładów takich sytuacji.

tekst alternatywny

Dlatego regulamin sklepu, mimo że – czysto teoretycznie – nieobowiązkowy, to stanowi podstawowe narzędzie do sprawnej i udanej sprzedaży w Internecie. To w nim opisuje się obowiązki i prawa obu stron umowy. To za jego pomocą sprzedawca lub usługodawca wypełnia obowiązki informacyjne nałożone na niego przez ustawy tj. prawa konsumenta, czy ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Brak regulaminu sprzedaży w sklepie internetowym czy przy sprzedaży przez media społecznościowe (tak, sprzedając przez Instagram, Facebook, Pinterest, czy Etsy też potrzebujesz własnego regulaminu) to robienie sobie pod górkę, a często pakowanie się w kłopoty. A jak zobaczysz za chwilę, w coraz liczniejszych sytuacjach regulamin będzie jednak obowiązkowy.

Regulamin sklepu internetowego jest obowiązkowy

Tak, dobrze czytasz. Przed chwilą pisałam, że choć bardzo praktyczny i pomocny, to regulamin nie jest obowiązkowy. A teraz, co? Jednak obowiązkowy? W Internecie sprzedawane są nie tylko towary, ale także usługi, a w szczególności usługi świadczone drogą elektroniczną. Takie usługi mogą być świadczone także nieodpłatnie. Może sama takie świadczysz i nawet nie wiesz, że są takimi usługami? Czy w Twoim sklepie albo na platformie kursowej można założyć konto klienta, a może zachęcasz do zapisu na newsletter? O! To jest właśnie taki przykład usług świadczonych drogą elektroniczną. Te są nieodpłatne, klient może z nich korzystać bez ponoszenia żadnych kosztów. Jeśli sprzedajesz ebooki, wzory do pobrania, kursy online – to także będą usługi świadczone drogą elektroniczną, tyle że odpłatnie. Zobacz, co o usługach świadczonych drogą elektroniczną mówi sama ustawa (ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną):

wykonanie usługi świadczonej bez jednoczesnej obecności stron (na odległość), poprzez przekaz danych na indywidualne żądanie usługobiorcy, przesyłanej i otrzymywanej za pomocą urządzeń do elektronicznego przetwarzania, włącznie z kompresją cyfrową, i przechowywania danych, która jest w całości nadawana, odbierana lub transmitowana za pomocą sieci telekomunikacyjnej

Usługi świadczone drogą elektroniczną

Zatem, jeśli świadczysz takie usługi – wszystko jedno, odpłatnie czy nieodpłatnie – masz obowiązek wprowadzić u siebie regulamin takich usług. Nakłada go na Ciebie wspomniana ustawa, a dokładnie to art. 8 ust. 1 tej ustawy. Nie jest ważne, czy to będzie regulamin sklepu z rękodziełem, usług czy sprzedaży produktów cyfrowych – jeśli oferujesz np. newsletter, to ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną jest lekturą dla Ciebie, a regulamin mieć powinnaś.

Ok, to wiemy już, że powinnaś mieć regulamin w swoim sklepie internetowym albo stronie internetowej, jeśli to za jej pomocą sprzedajesz, a także wtedy, gdy sprzedajesz tylko przez media społecznościowe. A jeśli zastanawiasz się, jak napisać regulamin sklepu internetowego, albo co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego, to koniecznie zapisz się na mój newsletter, w którym dam Ci znać o kolejnych artykułach. W tych kolejnych będę pisać także o tym, jak zmienić regulamin sklepu internetowego i jak o tym poinformować klientów. Na newsletter możesz się zapisać w formularzu poniżej. A jeśli dopiero myślisz o sprzedawaniu w Internecie, to zajrzyj również do tego artykułu Sprzedaż w Internecie – jak robić to legalnie?

Poprzedni artykułOkazja czyni złodzieja – czyli, jak w praktyce chronić twórczość w InternecieNastępny artykuł Kopiujesz z Internetu? Uważaj – nie wszystko możesz i powinnaś

2 komentarzy

Pingback: Pokaż mi swoje pliki cookies, a powiem Ci, kim jesteś - LEGALNIE NA ONLAJNIE
Aga Zalewska pisze:
20 września, 2022 o 9:48 am

TAK. Obowiązkowe jest poinformowanie kupującego jeszcze przed zakupem o warunkach umowy. Robi się to właśnie za pomocą regulaminu. Teoretycznie można by było to robić bez regulaminu i zamiast niego każdej zainteresowanej zakupem osobie z osobna wysłać np. mailem treść umowy przed dokonaniem przez nią zakupu, ale w praktyce nie do wykonania w sklepie internetowym.

Odpowiedz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Cześć, nazywam się Aga Zalewska. jestem prawnikiem i pomagam działać legalnie na onlajnie. Odczarowuję prawo dla kobiet takich, jak Ty i ja – kobiet przedsiębiorczych niezależnie od tego, co robią – blogują, są freelancerkami, prowadzą sklepy internetowe lub dopiero planują swoje biznesy marzeń.

Kategorie

  • afiliacja
  • biznes na start
  • działalność nierejestrowa
  • newsletter
  • prawa autorskie
  • RODO
  • sklep internetowy
  • Soloprenerka
  • UMOWY
  • Uncategorized
  • ZUS

Ostatnie wpisy

e-Doręczenia – krótki przewodnik dla JDG i spółek1 kwietnia, 2025
Co zrobić z danymi osobowymi, gdy klient już kupi6 marca, 2025
To już w ogóle nie można wysłać emaila z ofertą?22 listopada, 2024
Jak, świadcząc usługi 1:1, zarabiać dodatkowe pieniądze w programach afiliacyjnych?11 marca, 2024
Co Akt o usługach cyfrowych oznacza dla małych biznesów online12 lutego, 2024
Czy musisz mieć oddzielny regulamin do Newslettera?12 stycznia, 2023
Globusa od tego Omnibusa można dostać…czyli czym nas przywitał 1 stycznia 2023r.2 stycznia, 2023
Pokaż mi swoje pliki cookies, a powiem Ci, kim jesteś7 września, 2022
Jak sprzedawać usługi na działalności nierejestrowej?14 kwietnia, 2022
Czy da się zwiększyć limit miesięcznych przychodów w działalności nierejestrowej?4 kwietnia, 2022
Projekt: Legalnienaonlajnie - / Prawa autorskie 2018-2022

Koszyk

Stosujemy pliki cookie, by strona działała prawidłowo. Za Twoją zgodą będziemy używać ich także do analizy ruchu na stronie oraz personalizowania reklam. Zakres swojej zgody lub jej brak możesz wyrazić, klikając odpowiedni przycisk. Zgodę możesz zmienić w każdej chwili, zmieniając ustawienia. Więcej o plikach cookie i Twoich prawach przeczytasz w Polityce prywatności i cookies

Akceptuj wszystkie
Ustawienia
Odrzuć wszystkie

Ustawienia cookies

Ustawienia prywatności

Stosujemy pliki cookie, by strona działała prawidłowo. Za Twoją zgodą będziemy używać ich także do analizy ruchu na stronie oraz personalizowania reklam. Zakres swojej zgody lub jej brak możesz wyrazić, klikając odpowiedni przycisk. Zgodę możesz zmienić w każdej chwili, zmieniając ustawienia. Więcej o plikach cookie i Twoich prawach przeczytasz w Polityce prywatności i cookies
Niezbędne
Zawsze włączone
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.
CookieWażnośćOpis
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent, to ciasteczko jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Reklamowe”.
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Analityczne”.
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsTo ciasteczko jest stosowane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent, aby udokumentować zgodę użytkownika na ciasteczka z kategorii "Funkcjonalne"
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Niezbędne”.
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Inne”.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Wydajnościowe”.
CookieLawInfoConsent1 yearRejestruje domyślny stan przycisku odpowiedniej kategorii i statusu CCPA (California Consumer Privacy Act). Działa tylko w koordynacji z podstawowym plikiem cookie.
elementorneverTen plik cookie jest używany przez motyw WordPress zastosowany na stronie. Pozwala właścicielowi serwisu na wdrażanie lub zmianę treści serwisu w czasie rzeczywistym.
enforce_policy1 yearPayPal ustawia ten plik cookie na potrzeby bezpiecznych transakcji.
JSESSIONIDsessionPlik cookie JSESSIONID jest używany przez New Relic do przechowywania identyfikatora sesji, dzięki czemu New Relic może monitorować liczbę sesji dla aplikacji.
PHPSESSIDsessionTen plik cookie jest natywny dla aplikacji PHP. Ten plik cookie służy do przechowywania i identyfikacji unikalnego identyfikatora sesji użytkownika w celu zarządzania sesją użytkownika na stronie internetowej. Plik cookie jest plikiem sesyjnym i jest usuwany po zamknięciu wszystkich okien przeglądarki.
ts3 yearsPayPal ustawia ten plik cookie, aby umożliwić bezpieczne transakcje za pośrednictwem PayPal.
ts_c3 yearsPayPal używa ten plik cookie, aby bezpiecznie dokonywać płatności za pośrednictwem PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent i służy do przechowywania informacji, czy użytkownik wyraził zgodę na korzystanie z plików cookie. Nie przechowuje żadnych danych osobowych.
Funkcjonalne
Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.
CookieWażnośćOpis
__cf_bm30 minutesTen plik cookie, ustawiony przez Cloudflare, służy do obsługi funkcji Cloudflare Bot Management, identyfikuje, monitoruje i łagodzi złośliwy ruch botów w Internecie, jednocześnie umożliwiając przydatnym botom dostęp do usług internetowych.
LANG9 hoursLinkedin używa ten plik cookie, aby ustawić preferowany język użytkownika.
S1 hourUżywane przez Yahoo do dostarczania reklam, treści lub analiz.
tsrce3 daysPayPal ustawia ten plik cookie, aby umożliwić obsługę płatności PayPal w witrynie.
x-pp-ssessionPayPal ustawia ten plik cookie w celu przetwarzania płatności na stronie.
Wydajnościowe
Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.
CookieWażnośćOpis
l7_az30 minutesTen plik cookie jest niezbędny dla funkcji logowania do systemu PayPal na stronie internetowej.
Analityczne
Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzjący wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.
CookieWażnośćOpis
_gcl_au3 monthsStosowane przez Google Tag Manager w celu eksperymentowania z efektywnością reklamową stron internetowych korzystających z ich usług.
CONSENT2 yearsYouTube ustawia ten plik cookie za pośrednictwem osadzonych filmów z YouTube i rejestruje anonimowe dane statystyczne.
vuid2 yearsVimeo instaluje ten plik cookie, aby informację śledzącą, ustawiając unikalne ID w celu osadzania filmów na stronie internetowej.
Reklamowe
Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.
CookieWażnośćOpis
_fbp3 monthsTen plik cookie jest ustawiany przez Facebook w celu wyświetlania reklam na Facebooku lub na platformie cyfrowej obsługiwanej przez reklamy Facebooka, po odwiedzeniu strony internetowej.
NID6 monthsPlik cookie NID, ustawiany przez Google, jest używany w celach reklamowych; aby ograniczyć liczbę wyświetleń reklamy przez użytkownika, wyciszyć niechciane reklamy i mierzyć skuteczność reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysPlik cookie ustawiony przez YouTube w celu pomiaru przepustowości, który określa, czy użytkownik otrzyma nowy czy stary interfejs odtwarzacza.
YSCsessionPlik cookie YSC jest ustawiany przez YouTube i służy do śledzenia wyświetleń osadzonych filmów wideo na stronach YouTube.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube ustawia ten plik cookie w celu przechowywania preferencji wideo użytkownika korzystającego z osadzonego wideo YouTube.
yt-remote-device-idneverYouTube ustawia ten plik cookie w celu przechowywania preferencji wideo użytkownika korzystającego z osadzonego wideo YouTube.
Inne
Inne nieskategoryzowane pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.
CookieWażnośćOpis
_ht_CDT-116301 yearNo description
_ht_CDT-11630_reset_token1 yearNo description
COMPASS1 hourNo description
DEVICE_INFO5 months 27 daysNo description
ZAAKCEPTUJ I ZAPISZ
Powered by CookieYes Logo