• USŁUGI
    • KONSULTACJE – BIZNES NA START
    • DZIAŁALNOŚĆ NIEREJESTROWA
    • UMOWY Z KLIENTAMI I PODWYKONAWCAMI
    • REJESTRACJA ZNAKÓW TOWAROWYCH
    • RODO W MAŁYM BIZNESIE
    • LEGALNA STRONA BIZNESU
    • LEGALNY SKLEP INTERNETOWY
    • PRAWA AUTORSKIE
    • KONSULTACJE
  • BLOG
  • O MNIE
  • SKLEP
  • *AFILIACJA*
  • KONTAKT
  • LOGOWANIE
  • USŁUGI
    • KONSULTACJE – BIZNES NA START
    • DZIAŁALNOŚĆ NIEREJESTROWA
    • UMOWY Z KLIENTAMI I PODWYKONAWCAMI
    • REJESTRACJA ZNAKÓW TOWAROWYCH
    • RODO W MAŁYM BIZNESIE
    • LEGALNA STRONA BIZNESU
    • LEGALNY SKLEP INTERNETOWY
    • PRAWA AUTORSKIE
    • KONSULTACJE
  • BLOG
  • O MNIE
  • SKLEP
  • *AFILIACJA*
  • KONTAKT
  • LOGOWANIE
0.00 zł 0 Wózek
10 marca, 2021

Kopiujesz z Internetu? Uważaj – nie wszystko możesz i powinnaś

Internet to morze różnorodności. Teksty, zdjęcia, grafiki, muzyka czy wideo – można przebierać do woli. Szukasz czegoś konkretnego? Zapytaj wujka Google. On wie na pewno. W kilka sekund da Ci dostęp do tego, czego szukasz. Żyjemy w czasach, w których w Internecie możemy znaleźć niemal wszystko,  jeśli chodzi o treści. To otwiera mnóstwo możliwości, ale także niesie wiele zagrożeń różnego rodzaju. Dziś skupimy się na tych prawnych. Kopiujesz z Internetu? I czy możesz sobie wziąć z Internetu wszystko, jak leci?

Czy wszystkie treści w Internecie są własnością intelektualną?

Strony internetowe, serwisy, fora i portale pełne są własności intelektualnej. Co to znaczy? Większość treści, które znajdujemy w Internecie to są utwory, które mają swojego autora. A ten posiada prawa autorskie. Łatwo to zrozumieć, gdy chodzi o muzykę czy filmy, bo są zazwyczaj podpisane nazwiskiem twórcy czy nazwą producenta. A taki opis produktu, treść oferty albo tekst regulaminu sklepu internetowego? Nikt tego nie podpisuje swoim nazwiskiem. Taki tekst też jest utworem i ma autora, nawet jeśli ten się nie podpisał. A każdy autor może dochodzić swoich praw, jeśli ktoś je naruszy. O ochronie twórczości pisałam w artykule: Czy Twojej twórczości należy się ochrona.

tekst alternatywny

Regulamin sprzedaży to też utwór

Nie każdy czuje się na siłach, by przygotować ciekawe opisy produktów, porywającą treść oferty na stronę, czy ciekawe artykuły na bloga. A gdy chodzi o treść regulaminów czy wzory umów – tutaj sprawa jest jeszcze trudniejsza. Co prawda, może nie jest potrzebna tak duża kreatywność, ale znajomość prawa już tak. Gdzie szukać regulaminów? Każdy sklep internetowy, każda strona internetowa i profil w mediach społecznościowy, na których prowadzona jest sprzedaż produktów lub usług, powinny mieć swój regulamin. Przygotowanie regulaminu kosztuje czas lub pieniądze, a czasami i jedno, i drugie. Dlatego łatwo pokusić się o drogę na skróty. Niestety, kto drogę skraca… wybiera opcję, która może okazać się bardzo kosztowna… i stresująca. 

Przekonał się o tym pewien właściciel sklepu, który w związku z pandemią zdecydował się na przeniesienie części swojego biznesu do Internetu. Poszło szybko. Jego znajomy programista przygotował stronę internetową oraz sklep. Sprzedawca usłyszał od operatora płatności, który miał obsługiwać przelewy w sklepie, że aby podpiąć płatności do strony, potrzebuje regulaminu oraz polityki prywatności. Programista wpadł na pomysł, bo przecież robił już podobne sklepy, że skopiuje regulamin od innego klienta, bo na pewno będzie pasował. Sprzedawca przystał na to, w końcu nie musiał za to płacić. Niestety, to małe zdarzenie zablokowało sklep oraz sprzedaż na długie tygodnie. Dodatkowo, przysporzyło ogromną dawkę stresu, ponieważ autor treści regulaminu i polityki prywatności się o tym dowiedział… i upomniał o swoje prawa, żądając kilkunastu tysięcy zadośćuczynienia. 

Kopiowanie to ryzyko dużych odszkodowań

Autorem skopiowanego regulaminu i polityki prywatności okazał się prawnik z kancelarii prawnej, która miała te dokumenty w swojej ofercie. Prawnicy kancelarii doskonale wiedzieli, że przedsiębiorcy notorycznie kopiują regulaminy i polityki prywatności na potrzeby swoich sklepów i serwisów internetowych. Wyczuli w tym dla siebie dodatkowe źródło przychodów. Właściciele sklepów, w których opublikowano skopiowane treści otrzymali korespondencję, na którą składało się wiele stron opinii, przepisów prawnych i żądań kilkunastu tysięcy zadośćuczynienia za naruszone prawa autorskie. Wszystko poparte obliczeniami i odpisem z notarialnego otwarcia stron, na których znaleziono skopiowane dokumenty. Tak, nawet notariusz był w to zaangażowany.

Gdy dostajesz taki list – krew na chwilę przestaje krążyć Ci w żyłach, a przez głowę przetacza się ogrom ciężkich myśli. Uruchamia się panika. Nie jest to nic przyjemnego, a do tego widmo ogromnego odszkodowania może podważyć stabilność biznesu, szczególnie tego, który dopiero zaczyna się rozwijać. Ta historia, która wydarzyła się naprawdę, to tylko jeden z argumentów, dlaczego należy poważnie zastanowić się, czy warto kopiować  treści z Internetu na potrzeby swojego biznesu. A są kolejne. Jakie?

Kopiowanie to tylko pozorna oszczędność

Po pierwsze. Bezpieczeństwo. Wkładamy w swoje biznesy serce, czas i pieniądze. Dlatego to, nad czym pracujemy, chcemy chronić. Pragniemy, by nasz biznes był bezpieczny i stabilny. Regulaminy i polityki bezpieczeństwa to nie tylko wymogi prawne. Dodaje się je do strony internetowej czy sklepu nie tylko, bo tak trzeba, ale także dlatego, że gwarantują ochronę praw obu stron – kupującego i sprzedawcy. Dobrze napisany regulamin, dostosowany do sprzedawcy i branży, w której działa, a przede wszystkim do tego, co sprzedawca oferuje w swoim sklepie, to podstawa stabilnego biznesu. Jeśli regulamin kopiujesz z Internetu, to nie chroni ani Ciebie, ani Twojego klienta. 

Po drugie. Reputacja. Zaufanie w Internecie i rekomendacje to podstawa biznesu online. Markę w Internecie buduje się dużo szybciej, ale też dużo łatwiej stracić jej dobre imię. Jeden negatywny komentarz niezadowolonego klienta może mieć nieprzewidywalny zasięg. Klika takich komentarzy może nawet położyć biznes. 

Po trzecie. Konsekwencje finansowe. O ryzyku odszkodowania za naruszenie praw autorskich już wiesz. Otóż źródeł dodatkowych kosztów może być więcej. Regulamin sprzedaży to wzorzec umowy, czyli taki szablon umowy, który nie jest negocjowany przez obie strony, jak przy zwykłych umowach sprzedaży. Jego treść jest narzucona przez sprzedawcę. A skoro tak, to w przypadku takich transakcji, na sprzedawcy ciążą dodatkowe obowiązki, jak na przykład odpowiednie poinformowanie o zwrotach i prawie odstąpienia od umowy, z którego kupujący mogą korzystać do 14 dni od zakupu.

Czy wiesz, że jeśli nie poinformujesz o tym prawie, albo poinformujesz błędnie, to te 14 dni wydłuży się do 12 miesięcy? Lepiej sobie nie wyobrażać tej lawiny klientów, którzy przed upływem roku od zakupu zgłaszają się, by zwrócić zamówiony towar, bo… się rozmyślili. A będą mieli do tego prawo, jeśli nie dopełnisz obowiązków informacyjnych. Straty z tego powodu mogą być znaczne. Nie tylko w postaci zwróconych produktów, których już raczej nikomu nie sprzedamy, ale dojdą do tego także koszty wysyłek, za które też należy w takiej sytuacji zwrócić płatność.

Po czwarte. Możesz skopiować z błędami. Pamiętasz może takie historie ze szkoły, że ktoś na klasówce napisał na czwórkę, ale dostał lufę? Nauczyciel wyłapał to, że uczeń ściągał, bo przepisał ten sam błąd, co osoba, od której ściągał. No i z regulaminem czy polityką prywatności może być podobnie, tylko konsekwencje takiego „ściągania” będą dużo poważniejsze. Na pewno słyszałaś o klauzulach niedozwolonych w regulaminach. To takie postanowienia, które zostały znane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznane za niedozwolone w stosunku do klientów będących konsumentami. Jeśli kopiujesz z Internetu – czy masz pewność, że regulamin ich nie zawiera?

To tylko niektóre z konsekwencji, na jakie można narazić siebie i swój biznes, jeśli kopiujesz treści z Internetu. Świadomość praw autorskich choć nadal nie jest wysoka, to rozwój Internetu sprawia, że nieustannie rośnie. Tym bardziej, że twórczość jest coraz częściej źródłem całkiem pokaźnych dochodów. Coraz więcej twórców będzie dochodziło swoich praw. 

Czy w ogóle można czerpać z Internetu?

Oczywiście nadal można korzystać z Internetu, przygotowując treści na swoja stronę internetową, sklep, czy blog, a nawet do postów do social mediów. Ale należy to robić z głową, a to oznacza, że należy robić to legalnie. Jeśli chcesz wykorzystać fragment czyjegoś utworu, możesz skorzystać z prawa cytatu. Pamiętaj jednak, że cytat musi spełniać określone warunki. Z kolei to, czego prawa autorskie nie chronią, to pomysł i styl.

Nie zabraniają również inspirowania się. Utwór inspirowany – pod warunkiem, że pod inspiracją nie kryje się kopia – nie narusza praw autorskich innych osób. Pomysł również nie podlega ochronie, ani styl. Jeśli stworzysz utwór realizujący czyjś pomysł lub zrealizujesz utwór w stylu, który podpatrzysz u kogoś innego… tak, to będą utwory chronione prawem autorskim. Jednak ich autorem będziesz Ty i owa ochrona będzie przysługiwać Tobie. Korzystaj z inspiracji, ale nigdy nie rób kopii, gdy tworzysz treści dla swojego biznesu. Jeśli kopiujesz z Internetu, to jest to nielegalne i bardzo szybko zostanie piętnowane przez internautów, także klientów. 

Jeśli masz wątpliwości, czy Twój regulamin jest legalny albo jak się za niego zabrać, to zerknij do linków poniżej. Możne to jest rozwiązanie dla Ciebie.

  • Audyt Twojego sklepu (RODO i regulamin)
  • Super Pakiet RODO + REGULAMIN + miesiąc konsultacji
Poprzedni artykułCzy regulamin sklepu internetowego jest obowiązkowy?Następny artykuł Czy jesteś właścicielką grafiki stworzonej w Canvie?

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Cześć, nazywam się Aga Zalewska. jestem prawnikiem i pomagam działać legalnie na onlajnie. Odczarowuję prawo dla kobiet takich, jak Ty i ja – kobiet przedsiębiorczych niezależnie od tego, co robią – blogują, są freelancerkami, prowadzą sklepy internetowe lub dopiero planują swoje biznesy marzeń.

Kategorie

  • afiliacja
  • biznes na start
  • działalność nierejestrowa
  • newsletter
  • prawa autorskie
  • RODO
  • sklep internetowy
  • Soloprenerka
  • UMOWY
  • Uncategorized
  • ZUS

Ostatnie wpisy

Czy treści wygenerowane przez AI trzeba oznaczać15 lipca, 2025
Czy Polski Akt o Dostępności dotyczy solobiznesów?27 czerwca, 2025
e-Doręczenia – krótki przewodnik dla JDG i spółek1 kwietnia, 2025
Co zrobić z danymi osobowymi, gdy klient już kupi6 marca, 2025
To już w ogóle nie można wysłać emaila z ofertą?22 listopada, 2024
Jak, świadcząc usługi 1:1, zarabiać dodatkowe pieniądze w programach afiliacyjnych?11 marca, 2024
Co Akt o usługach cyfrowych oznacza dla małych biznesów online12 lutego, 2024
Czy musisz mieć oddzielny regulamin do Newslettera?12 stycznia, 2023
Globusa od tego Omnibusa można dostać…czyli czym nas przywitał 1 stycznia 2023r.2 stycznia, 2023
Pokaż mi swoje pliki cookies, a powiem Ci, kim jesteś7 września, 2022
Projekt: Legalnienaonlajnie - / Prawa autorskie 2018-2022

Koszyk

Stosujemy pliki cookie, by strona działała prawidłowo. Za Twoją zgodą będziemy używać ich także do analizy ruchu na stronie oraz personalizowania reklam. Zakres swojej zgody lub jej brak możesz wyrazić, klikając odpowiedni przycisk. Zgodę możesz zmienić w każdej chwili, zmieniając ustawienia. Więcej o plikach cookie i Twoich prawach przeczytasz w Polityce prywatności i cookies

Akceptuj wszystkie
Ustawienia
Odrzuć wszystkie

Ustawienia cookies

Ustawienia prywatności

Stosujemy pliki cookie, by strona działała prawidłowo. Za Twoją zgodą będziemy używać ich także do analizy ruchu na stronie oraz personalizowania reklam. Zakres swojej zgody lub jej brak możesz wyrazić, klikając odpowiedni przycisk. Zgodę możesz zmienić w każdej chwili, zmieniając ustawienia. Więcej o plikach cookie i Twoich prawach przeczytasz w Polityce prywatności i cookies
Niezbędne
Zawsze włączone
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.
CookieWażnośćOpis
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent, to ciasteczko jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Reklamowe”.
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Analityczne”.
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsTo ciasteczko jest stosowane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent, aby udokumentować zgodę użytkownika na ciasteczka z kategorii "Funkcjonalne"
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Niezbędne”.
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Inne”.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Wydajnościowe”.
CookieLawInfoConsent1 yearRejestruje domyślny stan przycisku odpowiedniej kategorii i statusu CCPA (California Consumer Privacy Act). Działa tylko w koordynacji z podstawowym plikiem cookie.
elementorneverTen plik cookie jest używany przez motyw WordPress zastosowany na stronie. Pozwala właścicielowi serwisu na wdrażanie lub zmianę treści serwisu w czasie rzeczywistym.
enforce_policy1 yearPayPal ustawia ten plik cookie na potrzeby bezpiecznych transakcji.
JSESSIONIDsessionPlik cookie JSESSIONID jest używany przez New Relic do przechowywania identyfikatora sesji, dzięki czemu New Relic może monitorować liczbę sesji dla aplikacji.
PHPSESSIDsessionTen plik cookie jest natywny dla aplikacji PHP. Ten plik cookie służy do przechowywania i identyfikacji unikalnego identyfikatora sesji użytkownika w celu zarządzania sesją użytkownika na stronie internetowej. Plik cookie jest plikiem sesyjnym i jest usuwany po zamknięciu wszystkich okien przeglądarki.
ts3 yearsPayPal ustawia ten plik cookie, aby umożliwić bezpieczne transakcje za pośrednictwem PayPal.
ts_c3 yearsPayPal używa ten plik cookie, aby bezpiecznie dokonywać płatności za pośrednictwem PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent i służy do przechowywania informacji, czy użytkownik wyraził zgodę na korzystanie z plików cookie. Nie przechowuje żadnych danych osobowych.
Funkcjonalne
Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.
CookieWażnośćOpis
__cf_bm30 minutesTen plik cookie, ustawiony przez Cloudflare, służy do obsługi funkcji Cloudflare Bot Management, identyfikuje, monitoruje i łagodzi złośliwy ruch botów w Internecie, jednocześnie umożliwiając przydatnym botom dostęp do usług internetowych.
LANG9 hoursLinkedin używa ten plik cookie, aby ustawić preferowany język użytkownika.
S1 hourUżywane przez Yahoo do dostarczania reklam, treści lub analiz.
tsrce3 daysPayPal ustawia ten plik cookie, aby umożliwić obsługę płatności PayPal w witrynie.
x-pp-ssessionPayPal ustawia ten plik cookie w celu przetwarzania płatności na stronie.
Wydajnościowe
Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.
CookieWażnośćOpis
l7_az30 minutesTen plik cookie jest niezbędny dla funkcji logowania do systemu PayPal na stronie internetowej.
Analityczne
Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzjący wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.
CookieWażnośćOpis
_gcl_au3 monthsStosowane przez Google Tag Manager w celu eksperymentowania z efektywnością reklamową stron internetowych korzystających z ich usług.
CONSENT2 yearsYouTube ustawia ten plik cookie za pośrednictwem osadzonych filmów z YouTube i rejestruje anonimowe dane statystyczne.
vuid2 yearsVimeo instaluje ten plik cookie, aby informację śledzącą, ustawiając unikalne ID w celu osadzania filmów na stronie internetowej.
Reklamowe
Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.
CookieWażnośćOpis
_fbp3 monthsTen plik cookie jest ustawiany przez Facebook w celu wyświetlania reklam na Facebooku lub na platformie cyfrowej obsługiwanej przez reklamy Facebooka, po odwiedzeniu strony internetowej.
NID6 monthsPlik cookie NID, ustawiany przez Google, jest używany w celach reklamowych; aby ograniczyć liczbę wyświetleń reklamy przez użytkownika, wyciszyć niechciane reklamy i mierzyć skuteczność reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysPlik cookie ustawiony przez YouTube w celu pomiaru przepustowości, który określa, czy użytkownik otrzyma nowy czy stary interfejs odtwarzacza.
YSCsessionPlik cookie YSC jest ustawiany przez YouTube i służy do śledzenia wyświetleń osadzonych filmów wideo na stronach YouTube.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube ustawia ten plik cookie w celu przechowywania preferencji wideo użytkownika korzystającego z osadzonego wideo YouTube.
yt-remote-device-idneverYouTube ustawia ten plik cookie w celu przechowywania preferencji wideo użytkownika korzystającego z osadzonego wideo YouTube.
Inne
Inne nieskategoryzowane pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.
CookieWażnośćOpis
_ht_CDT-116301 yearNo description
_ht_CDT-11630_reset_token1 yearNo description
COMPASS1 hourNo description
DEVICE_INFO5 months 27 daysNo description
ZAAKCEPTUJ I ZAPISZ
Powered by CookieYes Logo