• USŁUGI
    • KONSULTACJE – BIZNES NA START
    • DZIAŁALNOŚĆ NIEREJESTROWA
    • UMOWY Z KLIENTAMI I PODWYKONAWCAMI
    • REJESTRACJA ZNAKÓW TOWAROWYCH
    • RODO W MAŁYM BIZNESIE
    • LEGALNA STRONA BIZNESU
    • LEGALNY SKLEP INTERNETOWY
    • PRAWA AUTORSKIE
    • KONSULTACJE
  • BLOG
  • O MNIE
  • SKLEP
  • *AFILIACJA*
  • KONTAKT
  • LOGOWANIE
  • USŁUGI
    • KONSULTACJE – BIZNES NA START
    • DZIAŁALNOŚĆ NIEREJESTROWA
    • UMOWY Z KLIENTAMI I PODWYKONAWCAMI
    • REJESTRACJA ZNAKÓW TOWAROWYCH
    • RODO W MAŁYM BIZNESIE
    • LEGALNA STRONA BIZNESU
    • LEGALNY SKLEP INTERNETOWY
    • PRAWA AUTORSKIE
    • KONSULTACJE
  • BLOG
  • O MNIE
  • SKLEP
  • *AFILIACJA*
  • KONTAKT
  • LOGOWANIE
0.00 zł 0 Wózek
22 listopada, 2024

To już w ogóle nie można wysłać emaila z ofertą?

„Koniec ery zimnych kontaktów!”, „Nowe zgody marketingowe!”, „Co nowe Prawo komunikacji elektronicznej zmieni w marketingu?”, „Koniec cold callingu i cold mailingu?” – takie nagłówki można zobaczyć przy tekstach dotyczących nowej ustawy Prawo komunikacji elektronicznej. Czy zmiany, które weszły w życie 10 listopada 2024r. oznaczają, że już w ogóle nie można wysłać emaila z ofertą? I czy cold mailing jest jeszcze możliwy?

Cold mailing i cold calling – co to takiego?

Nie wiesz, czym jest cold mailing? To kontakt drogą emailową z osobą, która nie zna Twojej firmy ani tego, co sprzedajesz, w celu przedstawienia oferty sprzedaży towarów lub usług. Słowo „cold” pochodzi od tzw. cold leads (zimne kontakty).

W branży onlajnowej uczą nas, by nawiązywać relacje z potencjalnymi klientami na różne sposoby: poprzez prowadzenie profili na social mediach, wysyłkę newslettera, cykliczne lajwy i webinary. Przy zapisach na newsletter, webinar czy listę oczekujących zbieramy zgody na wysyłkę ofert handlowych drogą elektroniczną. Podobnie jest, z kontaktami telefonicznymi – jeśli przy zapisach prosimy o numer telefonu w celu prowadzenia marketingu bezpośredniego, to również prosimy o zgodę.

Są jednak sytuacje, gdy zależy nam na nawiązaniu współpracy z konkretnym klientem lub grupą klientów, z którymi dotąd nie nawiązaliśmy żadnej relacji. Są też biznesy, które wykorzystują ten sposób pozyskiwania klientów jako główny kanał marketingowy. I co wtedy?

Jak to wyglądało przed wprowadzeniem  Prawa komunikacji elektronicznej ?

Ano podobnie jak po zmianach, tyle że istniały luki w prawie, które firmy wykorzystywały, licząc na brak konsekwencji prawnych. I to się udawało. Pomagał w tym bałagan w przepisach, które tę kwestię regulowały. Temat wysyłki ofert handlowych drogą elektroniczną w różnym zakresie regulowało kilka aktów prawnych: RODO, ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną i Prawo telekomunikacyjne. To powodowało problemy interpretacyjne i co ca tym idzie, wiele wątpliwości i nadużyć.

Po opisywanych zmianach mamy teraz, zamiast Prawa telekomunikacyjnego, Prawo komunikacji elektronicznej, które bardzo porządkuje zagadnienie zgód marketingowych.

Jak wygląda po zmianach?

Po wprowadzeniu Prawa komunikacji elektronicznej mamy jasność, co do tego, które przepisy regulują wysyłkę niezamówionych ofert handlowych drogą elektroniczną. Regulacje dotyczące przesyłania niezamówionej informacji handlowej drogą elektroniczną zostały wyjęte z ustawy o świadczeniu usług droga elektroniczną, doprecyzowane i umieszczone w Prawie komunikacji elektronicznej.

To, jak mają wyglądać prawidłowe zgody marketingowe wiedzieliśmy już wcześniej, bo zostały one wypracowane przez doktrynę i orzecznictwo, ale teraz będzie mniej miejsca na niejasności i różne interpretacje. Nowe prawo mówi jasno. A co nam mówi?

Jak prawidłowo wysyłać oferty handlowe drogą elektroniczną

Jeśli zachowasz poniżej opisane warunki, możesz spać spokojnie, a raczej pewnie wysyłać swoje oferty i prowadzić kampanie sprzedażowe.

  • Po pierwsze, zgoda. Pamiętaj, że zgoda na wysyłkę ofert handlowych drogą elektroniczną jest potrzebna ZAWSZE. Jeśli osoba zainteresowana Twoją działalnością biznesową sama się do Ciebie zgłosi i poprosi o przesłanie szczegółów współpracy, podając swój adres mailowy, to właśnie w ten sposób wyraża zgodę na otrzymanie takiej oferty.

Jeśli to Ty inicjujesz kontakt, najpierw zapytaj o zgodę na wysyłkę oferty. Wysyłaj pytania tylko do wybranych osób, które mogą rzeczywiście być zainteresowane tym, co oferujesz (czyli trafiasz swoim produktem lub usługą w ich potrzebę lub problem).

Pierwszym mailem postaraj się zaciekawić, ale nie przesyłaj jeszcze oferty – to ma być prośba o zgodę na wysyłkę oferty. Nie przesadzaj z ilością informacji – najlepiej działają krótkie wiadomości. Jeśli chcesz zwiększyć szanse na odpowiedź, nawiąż do czegoś charakterystycznego, co dotyczy klienta. Jeśli prawidłowo zidentyfikujesz jego potrzeby, to uzyskanie zgody nie powinno być trudne.

  • Po drugie, zgoda musi być dobrowolna, świadoma i jednoznaczna. Nie baw się w triki, za wszelką cenę unikaj wprowadzania w błąd. Pisz jasno, czego dotyczy zgoda. Jeśli pytasz o zgodę na przesłanie jednorazowej oferty, to nie dodawaj później tej osoby do swojej listy mailingowej lub listy subskrybentów newslettera. Pamiętaj też, że powinnaś udokumentować, że zgodę pozyskałaś i zrobiłaś to prawidłowo. W razie kontroli będziesz musiała przedstawić na to dowód.
  • Po trzecie, jedna zgoda, dotyczy jednego kanału komunikacji. Jeśli pytasz o zgodę na przedstawienie oferty mailem, to nie wydzwaniaj później do tej osoby, jeśli na taki sposób komunikacji marketingowej nie wyrażała zgody. Dzieje się to nagminnie w świecie online. Obok adresu email, podajesz swój numer telefonu przy zapisie na webinar, bo organizator zapewnia, że użyje go do przypomnienia Ci o terminie webinaru. A potem dostajesz smsy z ofertami na inne produkty cyfrowe i kursy online. Jeśli chcesz wykorzystywać różne kanały komunikacji na prezentowanie swojej oferty, pozyskaj zgody na każdy z nich.
  • I po czwarte, od firmy też potrzebujesz uzyskać zgodę. Wyżej opisane wymogi dotyczą nie tylko konsumentów, ale także przedsiębiorców. Panuje przekonanie, że jak do firmy, to można słać i spamować. Otóż nie. Nie było tak przed zmianami i nie jest tak po zamianach. Tyle, że teraz to bardziej wybrzmiało w nowych przepisach. Osoby, prowadzące działalność gospodarczą także trzeba poprosić o zgodę na marketing elektroniczny.

A teraz jeszcze to samo, tylko językiem ustawy:

Art.  398.  Prawa komunikacji elektronicznej
[Używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów przesyłania informacji handlowej]
1. Zakazane jest używanie:
1) automatycznych systemów wywołujących,
2) telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, w szczególności w ramach korzystania z usług komunikacji interpersonalnej
– do celów przesyłania informacji handlowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344 oraz z 2024 r. poz. 1222), w tym marketingu bezpośredniego, do abonenta lub użytkownika końcowego, chyba że uprzednio wyraził on na to zgodę.
2. Zgoda, o której mowa w ust. 1, może być wyrażona przez udostępnienie przez abonenta lub użytkownika końcowego identyfikującego go adresu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, w celu przesyłania informacji handlowej na podany przez abonenta lub użytkownika końcowego adres elektroniczny.

Co ze zgodami, które pozyskałaś do tej pory?

Jeśli pytając o zgodę na marketing bezpośredni drogą elektroniczną (np. zbierając zapisy na Newsletter lub na listę osób zainteresowanych nowym produktem cyfrowym lub kursem) zadbałaś o to, by zgoda była udzielona dobrowolnie, a użytkownik wiedział, na co się zgadza, a do tego spełniłaś wobec tych osób obowiązek informacyjny,  to możesz nadal wysyłać wiadomości marketingowe do osób z takiej listy. Jeśli masz wątpliwości, zawsze taką listę możesz spróbować „naprawić”. Po prostu zapytaj o zgodę raz jeszcze, ale już w odpowiedni sposób.

Co grozi za naruszenia obowiązków uzyskania zgody?

Za wysyłanie wiadomości z ofertami handlowymi bez zgody odbiorcy grożą wysokie kary pieniężne. Zgodnie z nowymi przepisami, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) może nałożyć karę sięgającą nawet 3% przychodu firmy z poprzedniego roku lub maksymalnie 1 000 000 zł. Na wysokość kary będzie miał wpływ charakter i zakres naruszenia. Największe kary będą zapadać najpewniej za duże kampanie, które nie spełnią warunków pozyskania zgód. Małe firmy, takie jak solobiznesy, też nie powinny ignorować ryzyka postępowania przez Prezesem UKE. Po co Ci dodatkowa papierkowa robota i ogromny stres?

Podsumowując…

Od 10 listopada 2024 roku, aby legalnie wysyłać elektronicznie oferty handlowe, konieczne jest uzyskanie wyraźnej, dobrowolnej i jednoznacznej zgody odbiorcy. Zgoda ta musi dotyczyć konkretnego kanału komunikacji (np. email) i być odpowiednio udokumentowana. Cold mailing, czyli wysyłanie ofert do osób, które nie wyraziły wcześniej zgody, jest od teraz zabroniony. Nawet w przypadku firm, należy uzyskać zgodę na przesyłanie materiałów marketingowych.

Nowe przepisy mają na celu ochronę konsumentów oraz przedsiębiorców przed niechcianymi wiadomościami marketingowymi i wprowadzają większą przejrzystość w zakresie prowadzenia działań marketingowych. Przedsiębiorcy, którzy chcą prowadzić swój marketing bezpośredni legalnie, muszą dostosować swoje praktyki do nowych regulacji, aby uniknąć poważnych konsekwencji prawnych i finansowych.

Jeśli nie wiesz, czy zgody w Twojej bazie wysyłkowej lub newsletterowej były pozyskiwane właściwie albo masz wątpliwości, czy teraz to robisz właściwie, umów się na KONSULTACJE, podczas których rozwiejesz wątpliwości i zaczniesz prawidłowo zbierać zgody marketingowe.

 

Poprzedni artykułJak, świadcząc usługi 1:1, zarabiać dodatkowe pieniądze w programach afiliacyjnych?zarabianie na afiliacjiNastępny artykuł Co zrobić z danymi osobowymi, gdy klient już kupidane osobowe po zakupie, zakupy online, dziewczyna,

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Cześć, nazywam się Aga Zalewska. jestem prawnikiem i pomagam działać legalnie na onlajnie. Odczarowuję prawo dla kobiet takich, jak Ty i ja – kobiet przedsiębiorczych niezależnie od tego, co robią – blogują, są freelancerkami, prowadzą sklepy internetowe lub dopiero planują swoje biznesy marzeń.

Kategorie

  • afiliacja
  • biznes na start
  • działalność nierejestrowa
  • newsletter
  • prawa autorskie
  • RODO
  • sklep internetowy
  • Soloprenerka
  • UMOWY
  • Uncategorized
  • ZUS

Ostatnie wpisy

Czy treści wygenerowane przez AI trzeba oznaczać15 lipca, 2025
Czy Polski Akt o Dostępności dotyczy solobiznesów?27 czerwca, 2025
e-Doręczenia – krótki przewodnik dla JDG i spółek1 kwietnia, 2025
Co zrobić z danymi osobowymi, gdy klient już kupi6 marca, 2025
To już w ogóle nie można wysłać emaila z ofertą?22 listopada, 2024
Jak, świadcząc usługi 1:1, zarabiać dodatkowe pieniądze w programach afiliacyjnych?11 marca, 2024
Co Akt o usługach cyfrowych oznacza dla małych biznesów online12 lutego, 2024
Czy musisz mieć oddzielny regulamin do Newslettera?12 stycznia, 2023
Globusa od tego Omnibusa można dostać…czyli czym nas przywitał 1 stycznia 2023r.2 stycznia, 2023
Pokaż mi swoje pliki cookies, a powiem Ci, kim jesteś7 września, 2022
Projekt: Legalnienaonlajnie - / Prawa autorskie 2018-2022

Koszyk

Stosujemy pliki cookie, by strona działała prawidłowo. Za Twoją zgodą będziemy używać ich także do analizy ruchu na stronie oraz personalizowania reklam. Zgodę, jej zakres lub jej brak możesz wyrazić, klikając odpowiedni przycisk. Zgodę możesz zmienić w każdej chwili, zmieniając ustawienia. Więcej o plikach cookie i Twoich prawach przeczytasz w Polityce prywatności i cookies

Akceptuj wszystkie
Ustawienia
Odrzuć wszystkie

Ustawienia cookies

Ustawienia prywatności

Stosujemy pliki cookie, by strona działała prawidłowo. Za Twoją zgodą będziemy używać ich także do analizy ruchu na stronie oraz personalizowania reklam. Zakres swojej zgody lub jej brak możesz wyrazić, klikając odpowiedni przycisk. Zgodę możesz zmienić w każdej chwili, zmieniając ustawienia. Więcej o plikach cookie i Twoich prawach przeczytasz w Polityce prywatności i cookies
Niezbędne
Zawsze włączone
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.
CookieWażnośćOpis
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent, to ciasteczko jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Reklamowe”.
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Analityczne”.
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsTo ciasteczko jest stosowane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent, aby udokumentować zgodę użytkownika na ciasteczka z kategorii "Funkcjonalne"
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Niezbędne”.
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Inne”.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Wydajnościowe”.
CookieLawInfoConsent1 yearRejestruje domyślny stan przycisku odpowiedniej kategorii i statusu CCPA (California Consumer Privacy Act). Działa tylko w koordynacji z podstawowym plikiem cookie.
elementorneverTen plik cookie jest używany przez motyw WordPress zastosowany na stronie. Pozwala właścicielowi serwisu na wdrażanie lub zmianę treści serwisu w czasie rzeczywistym.
enforce_policy1 yearPayPal ustawia ten plik cookie na potrzeby bezpiecznych transakcji.
JSESSIONIDsessionPlik cookie JSESSIONID jest używany przez New Relic do przechowywania identyfikatora sesji, dzięki czemu New Relic może monitorować liczbę sesji dla aplikacji.
PHPSESSIDsessionTen plik cookie jest natywny dla aplikacji PHP. Ten plik cookie służy do przechowywania i identyfikacji unikalnego identyfikatora sesji użytkownika w celu zarządzania sesją użytkownika na stronie internetowej. Plik cookie jest plikiem sesyjnym i jest usuwany po zamknięciu wszystkich okien przeglądarki.
ts3 yearsPayPal ustawia ten plik cookie, aby umożliwić bezpieczne transakcje za pośrednictwem PayPal.
ts_c3 yearsPayPal używa ten plik cookie, aby bezpiecznie dokonywać płatności za pośrednictwem PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent i służy do przechowywania informacji, czy użytkownik wyraził zgodę na korzystanie z plików cookie. Nie przechowuje żadnych danych osobowych.
Funkcjonalne
Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.
CookieWażnośćOpis
__cf_bm30 minutesTen plik cookie, ustawiony przez Cloudflare, służy do obsługi funkcji Cloudflare Bot Management, identyfikuje, monitoruje i łagodzi złośliwy ruch botów w Internecie, jednocześnie umożliwiając przydatnym botom dostęp do usług internetowych.
LANG9 hoursLinkedin używa ten plik cookie, aby ustawić preferowany język użytkownika.
S1 hourUżywane przez Yahoo do dostarczania reklam, treści lub analiz.
tsrce3 daysPayPal ustawia ten plik cookie, aby umożliwić obsługę płatności PayPal w witrynie.
x-pp-ssessionPayPal ustawia ten plik cookie w celu przetwarzania płatności na stronie.
Wydajnościowe
Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.
CookieWażnośćOpis
l7_az30 minutesTen plik cookie jest niezbędny dla funkcji logowania do systemu PayPal na stronie internetowej.
Analityczne
Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzjący wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.
CookieWażnośćOpis
_gcl_au3 monthsStosowane przez Google Tag Manager w celu eksperymentowania z efektywnością reklamową stron internetowych korzystających z ich usług.
CONSENT2 yearsYouTube ustawia ten plik cookie za pośrednictwem osadzonych filmów z YouTube i rejestruje anonimowe dane statystyczne.
vuid2 yearsVimeo instaluje ten plik cookie, aby informację śledzącą, ustawiając unikalne ID w celu osadzania filmów na stronie internetowej.
Reklamowe
Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.
CookieWażnośćOpis
_fbp3 monthsTen plik cookie jest ustawiany przez Facebook w celu wyświetlania reklam na Facebooku lub na platformie cyfrowej obsługiwanej przez reklamy Facebooka, po odwiedzeniu strony internetowej.
NID6 monthsPlik cookie NID, ustawiany przez Google, jest używany w celach reklamowych; aby ograniczyć liczbę wyświetleń reklamy przez użytkownika, wyciszyć niechciane reklamy i mierzyć skuteczność reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysPlik cookie ustawiony przez YouTube w celu pomiaru przepustowości, który określa, czy użytkownik otrzyma nowy czy stary interfejs odtwarzacza.
YSCsessionPlik cookie YSC jest ustawiany przez YouTube i służy do śledzenia wyświetleń osadzonych filmów wideo na stronach YouTube.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube ustawia ten plik cookie w celu przechowywania preferencji wideo użytkownika korzystającego z osadzonego wideo YouTube.
yt-remote-device-idneverYouTube ustawia ten plik cookie w celu przechowywania preferencji wideo użytkownika korzystającego z osadzonego wideo YouTube.
Inne
Inne nieskategoryzowane pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.
CookieWażnośćOpis
_ht_CDT-116301 yearNo description
_ht_CDT-11630_reset_token1 yearNo description
COMPASS1 hourNo description
DEVICE_INFO5 months 27 daysNo description
ZAAKCEPTUJ I ZAPISZ
Powered by CookieYes Logo