• USŁUGI
    • KONSULTACJE – BIZNES NA START
    • DZIAŁALNOŚĆ NIEREJESTROWA
    • UMOWY Z KLIENTAMI I PODWYKONAWCAMI
    • REJESTRACJA ZNAKÓW TOWAROWYCH
    • RODO W MAŁYM BIZNESIE
    • LEGALNA STRONA BIZNESU
    • LEGALNY SKLEP INTERNETOWY
    • PRAWA AUTORSKIE
    • KONSULTACJE
  • BLOG
  • O MNIE
  • SKLEP
  • *AFILIACJA*
  • KONTAKT
  • LOGOWANIE
  • USŁUGI
    • KONSULTACJE – BIZNES NA START
    • DZIAŁALNOŚĆ NIEREJESTROWA
    • UMOWY Z KLIENTAMI I PODWYKONAWCAMI
    • REJESTRACJA ZNAKÓW TOWAROWYCH
    • RODO W MAŁYM BIZNESIE
    • LEGALNA STRONA BIZNESU
    • LEGALNY SKLEP INTERNETOWY
    • PRAWA AUTORSKIE
    • KONSULTACJE
  • BLOG
  • O MNIE
  • SKLEP
  • *AFILIACJA*
  • KONTAKT
  • LOGOWANIE
0.00 zł 0 Wózek
15 lipca, 2025

Czy treści wygenerowane przez AI trzeba oznaczać

Tworzenie treści AI i wykorzystywanie ich w solobiznesie to już fakt. Ale czy takie treści trzeba jakoś oznaczać? Czy Ty też trafiłaś na Instagramie na straszące posty o tym, że teraz to już trzeba będzie oznaczać każdą ingerencję AI w Twoje treści? A zauważyłaś, że na różnych platformach pojawiły się już funkcjonalności do oznaczania takich treści?

No, ale jak jest naprawdę? Kiedy trzeba oznaczać treści generowane przez AI a kiedy nie? I, najważniejsze, co dokładnie trzeba tak oznaczać? Czytaj dalej, w tym artykule wyjaśnię, jak jest naprawdę z obowiązkiem oznaczania treści generowanych przez AI, bazując na konkretnych przepisach, a nie na internetowych mitach. Dowiesz się, co faktycznie musisz oznaczać, a co możesz dalej tworzyć bez obaw, by Twój biznes online nadal mógł się rozwijać w sieci.

Podpowiedzi należy szukać w AI Act

Niewiele mamy przepisów prawnych, które by nam mówiły o tym, ale w tzw. AI Akcie mamy jeden artykuł. Tak, jeden. To na razie kropla w morzu potrzeb i z czasem życie wymusi nowe regulacje, ale póki co, ten jeden, jedyny artykuł (a w zasadzie tylko jego część) mówi nam o tym, co wymaga oznaczenia.

To artykuł 50 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1689 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie ustanowienia zharmonizowanych przepisów dotyczących sztucznej inteligencji oraz zmiany rozporządzeń (WE) nr 300/2008, (UE) nr 167/2013, (UE) nr 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1139 i (UE) 2019/2144 oraz dyrektyw 2014/90/UE, (UE) 2016/797 i (UE) 2020/1828, zwane aktem w sprawie sztucznej inteligencji, a w skrócie i po angielsku AI Act. I co nam on mówi?

Co należy oznaczyć jako wygenerowane przez AI

AI Act wskazuje dwie główne kategorie treści, które należy oznaczać jako wygenerowane z użyciem AI. Są to tzw. deepfake’i i teksty informacyjne. Ale od razu podkreśla, że nawet w tych dwóch kategoriach są wyjątki. No to przyjrzyjmy się temu bliżej.

Pierwsza kategoria to obrazy i wideo, które stanowią deepfake. Należy oznaczyć, gdy obrazy, dźwięki lub filmy zostały sztucznie wygenerowane (np. od podstaw przez AI) lub zmanipulowane (np. zmieniono twarz osoby, dodano inne tło, zmieniono głos) w taki sposób, że stanowią tzw. „deepfake”. I od razu doprecyzujmy, czym jest deepfake.

Czym jest deepfake

Deepfake to sztucznie stworzone (np. za pomocą specjalnego programu do edycji obrazów, audio i wideo, albo właśnie sztucznej inteligencji) obrazy, nagrania dźwiękowe lub filmy, które wyglądają i brzmią tak realistycznie, jakby były prawdziwe. Dotyczą one najczęściej osób rozpoznawalnych publicznie (polityków, celebrytów), ale równie dobrze mogą dotyczyć zupełnie nieznanej osoby. Deepfake tworzone są od dawna. Czasami dla zabawy, czasami w celach artystycznych (np. jako element w sztuce, albo w filmie), ale również w celach nieetycznych (np. do szerzenia dezinformacji, oszustw, szantażu), W dobie AI, gdy do ich tworzenia używa się zaawansowanych algorytmów sztucznej inteligencji, które uczą się wyglądu, głosu, sposobu poruszania się, czy charakterystycznego sposoby wypowiadania się, możliwość stworzenia deepfake’a stała się dostępna dla każdego, bo nie trzeba mieć do tego specjalnych umiejętności.

Czy wszystkie deepfake’i musza być oznaczone jako AI

Większość deepfake’ów należy oznaczać. Akt o sztucznej inteligencji przewiduje jeden wyjątek. Są to treści tworzone wykorzystywane na mocy prawa w celu wykrywania przestępstw, zapobiegania im, prowadzenia postępowań przygotowawczych w ich sprawie lub ścigania ich sprawców. Wyjątek ten raczej nie będzie dotyczył solobiznesów, bo został przewidziany z myślą o organach ścigania.

W przypadku deepfake’ów tworzonych w celach wyraźnie artystycznych, twórczych, satyrycznych, fikcyjnych lub podobnych (jaki język prawa potrafi być czasem nieprecyzyjny) oznaczenie takich treści może być ograniczone do takiego sposobu, który nie przeszkadza w odbiorze dzieła np. jako informacja umieszczona na początku filmu lub w opisie dzieła, mówiąca o tym, że takie dzieło zawiera fragmenty wygenerowane z użyciem AI.

Druga kategoria wymagająca oznaczenia jako treść AI

Druga wspomniana kategoria to teksty informacyjne publikowane w celu informowania społeczeństwa o sprawach leżących w interesie publicznym. Należy ujawnić, że tekst który ma informować społeczeństwo o sprawach dla niego ważnych, został wygenerowany w całości lub stworzony przy pomocy AI.  Ten obowiązek będzie dotyczyć np. artykułów prasowych, newsów, raportów, przeglądów. I w tym przypadku są wyjątki, ale za nim do nich przejdę, to jeszcze słowo wyjaśnienia, czym są sprawy leżące w interesie publicznym.

Sprawy leżące w interesie publicznym

Są to tematy, które dotyczą ogółu społeczeństwa lub mają wpływ na życie i prawa wielu ludzi. Są to tematy ważne dla funkcjonowania państwa, dla bezpieczeństwa, zdrowia, edukacji, finansów publicznych czy też dla uczciwości w życiu publicznym. Prawo polskie nie ma jednej, sztywnej definicji tego pojęcia, ale rozumie się je szeroko, aby chronić i informować obywateli. Obowiązek oznaczania takich treści również ma służyć takiej ochronie. Ale i tu są wyjątki od zasady.

Wyjątki od obowiązku oznaczania tekstów informacyjnych

Wyjątki dotyczą dwóch sytuacji. Pierwszą już znamy, bo jest podobna do tej dotyczącej deepfake’ów. Gdy teksty takie powstają i są wykorzystywane na mocy prawa w celu wykrywania przestępstw, zapobiegania im, prowadzenia postępowań przygotowawczych w ich sprawie lub ścigania ich sprawców, nie oznacza się takich treści jako wygenerowanych przy użyciu AI.

Drugi wyjątek jest ciekawszy i bardziej znaczący dla soloprzedsiębiorców. Część z nas tworzy teksty, które mogą mieć wpływ na życie i sprawy dużej części społeczeństwa. Na przykład niektóre blogi mogą mieć taki charakter. Tekst informacyjny nie musi być oznaczony jako stworzony przy użyciu AI, jeśli treści tak wygenerowane zostały poddane weryfikacji przez człowieka i gdy za taką treść odpowiedzialność ponosi człowiek albo osoba prawna (np. fundacja, spółka). Zatem, jeśli używasz narzędzi AI do tworzenia grafik, tekstów lub wideo na potrzeby swojego biznesu – czy to do produktów cyfrowych, czy też do promocji, większości tekstów nie będziesz musiała oznaczać. Pamiętaj jednak o deepfake i o tekstach, których nie weryfikujesz.

Od kiedy należy zacząć oznaczać treści stworzone przez AI?

Rozporządzenie o Sztucznej Inteligencji, o którym mowa powyżej, weszło w życie 1 sierpnia 2024 roku. Jednak, podobnie jak w przypadku RODO, nie wszystkie jego przepisy zaczęły obowiązywać od razu. AI Act jest wprowadzany etapami. Jeśli chodzi o obowiązek oznaczania treści deepfake (obrazy, audio, wideo) oraz tekstów informacyjnych wygenerowanych przez AI, przepisy te zaczną obowiązywać 2 sierpnia 2025 roku.

Masz pytania? Chcesz więcej podobnych tekstów? – daj znać, o czym jeszcze chciałabyś, bym napisała.

Poprzedni artykułCzy Polski Akt o Dostępności dotyczy solobiznesów?

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Cześć, nazywam się Aga Zalewska. jestem prawnikiem i pomagam działać legalnie na onlajnie. Odczarowuję prawo dla kobiet takich, jak Ty i ja – kobiet przedsiębiorczych niezależnie od tego, co robią – blogują, są freelancerkami, prowadzą sklepy internetowe lub dopiero planują swoje biznesy marzeń.

Kategorie

  • afiliacja
  • biznes na start
  • działalność nierejestrowa
  • newsletter
  • prawa autorskie
  • RODO
  • sklep internetowy
  • Soloprenerka
  • UMOWY
  • Uncategorized
  • ZUS

Ostatnie wpisy

Czy treści wygenerowane przez AI trzeba oznaczać15 lipca, 2025
Czy Polski Akt o Dostępności dotyczy solobiznesów?27 czerwca, 2025
e-Doręczenia – krótki przewodnik dla JDG i spółek1 kwietnia, 2025
Co zrobić z danymi osobowymi, gdy klient już kupi6 marca, 2025
To już w ogóle nie można wysłać emaila z ofertą?22 listopada, 2024
Jak, świadcząc usługi 1:1, zarabiać dodatkowe pieniądze w programach afiliacyjnych?11 marca, 2024
Co Akt o usługach cyfrowych oznacza dla małych biznesów online12 lutego, 2024
Czy musisz mieć oddzielny regulamin do Newslettera?12 stycznia, 2023
Globusa od tego Omnibusa można dostać…czyli czym nas przywitał 1 stycznia 2023r.2 stycznia, 2023
Pokaż mi swoje pliki cookies, a powiem Ci, kim jesteś7 września, 2022
Projekt: Legalnienaonlajnie - / Prawa autorskie 2018-2022

Koszyk

Stosujemy pliki cookie, by strona działała prawidłowo. Za Twoją zgodą będziemy używać ich także do analizy ruchu na stronie oraz personalizowania reklam. Zgodę, jej zakres lub jej brak możesz wyrazić, klikając odpowiedni przycisk. Zgodę możesz zmienić w każdej chwili, zmieniając ustawienia. Więcej o plikach cookie i Twoich prawach przeczytasz w Polityce prywatności i cookies

Akceptuj wszystkie
Ustawienia
Odrzuć wszystkie

Ustawienia cookies

Ustawienia prywatności

Stosujemy pliki cookie, by strona działała prawidłowo. Za Twoją zgodą będziemy używać ich także do analizy ruchu na stronie oraz personalizowania reklam. Zakres swojej zgody lub jej brak możesz wyrazić, klikając odpowiedni przycisk. Zgodę możesz zmienić w każdej chwili, zmieniając ustawienia. Więcej o plikach cookie i Twoich prawach przeczytasz w Polityce prywatności i cookies
Niezbędne
Zawsze włączone
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.
CookieWażnośćOpis
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent, to ciasteczko jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Reklamowe”.
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Analityczne”.
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsTo ciasteczko jest stosowane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent, aby udokumentować zgodę użytkownika na ciasteczka z kategorii "Funkcjonalne"
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Niezbędne”.
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Inne”.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Wydajnościowe”.
CookieLawInfoConsent1 yearRejestruje domyślny stan przycisku odpowiedniej kategorii i statusu CCPA (California Consumer Privacy Act). Działa tylko w koordynacji z podstawowym plikiem cookie.
elementorneverTen plik cookie jest używany przez motyw WordPress zastosowany na stronie. Pozwala właścicielowi serwisu na wdrażanie lub zmianę treści serwisu w czasie rzeczywistym.
enforce_policy1 yearPayPal ustawia ten plik cookie na potrzeby bezpiecznych transakcji.
JSESSIONIDsessionPlik cookie JSESSIONID jest używany przez New Relic do przechowywania identyfikatora sesji, dzięki czemu New Relic może monitorować liczbę sesji dla aplikacji.
PHPSESSIDsessionTen plik cookie jest natywny dla aplikacji PHP. Ten plik cookie służy do przechowywania i identyfikacji unikalnego identyfikatora sesji użytkownika w celu zarządzania sesją użytkownika na stronie internetowej. Plik cookie jest plikiem sesyjnym i jest usuwany po zamknięciu wszystkich okien przeglądarki.
ts3 yearsPayPal ustawia ten plik cookie, aby umożliwić bezpieczne transakcje za pośrednictwem PayPal.
ts_c3 yearsPayPal używa ten plik cookie, aby bezpiecznie dokonywać płatności za pośrednictwem PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent i służy do przechowywania informacji, czy użytkownik wyraził zgodę na korzystanie z plików cookie. Nie przechowuje żadnych danych osobowych.
Funkcjonalne
Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.
CookieWażnośćOpis
__cf_bm30 minutesTen plik cookie, ustawiony przez Cloudflare, służy do obsługi funkcji Cloudflare Bot Management, identyfikuje, monitoruje i łagodzi złośliwy ruch botów w Internecie, jednocześnie umożliwiając przydatnym botom dostęp do usług internetowych.
LANG9 hoursLinkedin używa ten plik cookie, aby ustawić preferowany język użytkownika.
S1 hourUżywane przez Yahoo do dostarczania reklam, treści lub analiz.
tsrce3 daysPayPal ustawia ten plik cookie, aby umożliwić obsługę płatności PayPal w witrynie.
x-pp-ssessionPayPal ustawia ten plik cookie w celu przetwarzania płatności na stronie.
Wydajnościowe
Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.
CookieWażnośćOpis
l7_az30 minutesTen plik cookie jest niezbędny dla funkcji logowania do systemu PayPal na stronie internetowej.
Analityczne
Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzjący wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.
CookieWażnośćOpis
_gcl_au3 monthsStosowane przez Google Tag Manager w celu eksperymentowania z efektywnością reklamową stron internetowych korzystających z ich usług.
CONSENT2 yearsYouTube ustawia ten plik cookie za pośrednictwem osadzonych filmów z YouTube i rejestruje anonimowe dane statystyczne.
vuid2 yearsVimeo instaluje ten plik cookie, aby informację śledzącą, ustawiając unikalne ID w celu osadzania filmów na stronie internetowej.
Reklamowe
Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.
CookieWażnośćOpis
_fbp3 monthsTen plik cookie jest ustawiany przez Facebook w celu wyświetlania reklam na Facebooku lub na platformie cyfrowej obsługiwanej przez reklamy Facebooka, po odwiedzeniu strony internetowej.
NID6 monthsPlik cookie NID, ustawiany przez Google, jest używany w celach reklamowych; aby ograniczyć liczbę wyświetleń reklamy przez użytkownika, wyciszyć niechciane reklamy i mierzyć skuteczność reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysPlik cookie ustawiony przez YouTube w celu pomiaru przepustowości, który określa, czy użytkownik otrzyma nowy czy stary interfejs odtwarzacza.
YSCsessionPlik cookie YSC jest ustawiany przez YouTube i służy do śledzenia wyświetleń osadzonych filmów wideo na stronach YouTube.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube ustawia ten plik cookie w celu przechowywania preferencji wideo użytkownika korzystającego z osadzonego wideo YouTube.
yt-remote-device-idneverYouTube ustawia ten plik cookie w celu przechowywania preferencji wideo użytkownika korzystającego z osadzonego wideo YouTube.
Inne
Inne nieskategoryzowane pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.
CookieWażnośćOpis
_ht_CDT-116301 yearNo description
_ht_CDT-11630_reset_token1 yearNo description
COMPASS1 hourNo description
DEVICE_INFO5 months 27 daysNo description
ZAAKCEPTUJ I ZAPISZ
Powered by CookieYes Logo