• USŁUGI
    • KONSULTACJE – BIZNES NA START
    • DZIAŁALNOŚĆ NIEREJESTROWA
    • UMOWY Z KLIENTAMI I PODWYKONAWCAMI
    • REJESTRACJA ZNAKÓW TOWAROWYCH
    • RODO W MAŁYM BIZNESIE
    • LEGALNA STRONA BIZNESU
    • LEGALNY SKLEP INTERNETOWY
    • PRAWA AUTORSKIE
    • KONSULTACJE
  • BLOG
  • O MNIE
  • SKLEP
  • *AFILIACJA*
  • KONTAKT
  • LOGOWANIE
  • USŁUGI
    • KONSULTACJE – BIZNES NA START
    • DZIAŁALNOŚĆ NIEREJESTROWA
    • UMOWY Z KLIENTAMI I PODWYKONAWCAMI
    • REJESTRACJA ZNAKÓW TOWAROWYCH
    • RODO W MAŁYM BIZNESIE
    • LEGALNA STRONA BIZNESU
    • LEGALNY SKLEP INTERNETOWY
    • PRAWA AUTORSKIE
    • KONSULTACJE
  • BLOG
  • O MNIE
  • SKLEP
  • *AFILIACJA*
  • KONTAKT
  • LOGOWANIE
0.00 zł 0 Wózek
dane osobowe po zakupie, zakupy online, dziewczyna,
6 marca, 2025

Co zrobić z danymi osobowymi, gdy klient już kupi

Prowadzenie solobiznesu to nie tylko tworzenie świetnych ofert, realizowanie usług i dostarczanie produktów, które Twoi klienci docenią i polubią. Trzeba również zadbać o przetwarzanie danych osobowych, które przy okazji gromadzisz. Dziś chcę Ci opowiedzieć o tym, jak zgodnie z RODO przetwarzać dane osobowe klientów po zakupie. Reklama, działania w social mediach, realizacja usług i sprzedaż produktów cyfrowych wiążą się z przetwarzaniem danych osobowych. Na co dzień o tym się nie myśli, bo dzieje się to przy okazji działań, które mają budować i rozwijać nasze biznesy. A co, gdy klient już kupi? Właściwe zarządzanie danymi osobowymi to nie tylko wymóg Rozporządzenia 2016/679 (RODO), ale także budowanie zaufania klientów i wiarygodnego wizerunku Twojej marki.

Problem: Co zrobić z danymi klientów po zrealizowaniu usługi lub dostarczeniu produktu cyfrowego?

Wiele solobiznesów nie zdaje sobie sprawy, że należy dokładnie określić, jak długo i w jakim celu będą przechowywane dane klientów po zrealizowaniu usługi lub dostarczeniu produktu. A co z danymi osób, z którymi powadzone były negocjacje, a którzy z różnych powodów współpracy nie nawiązali? Często pojawia się pokusa, aby „na wszelki wypadek” przechowywać jak najwięcej informacji – bo a nuż się kiedyś to przyda. Jednak takie podejście jest niezgodne z RODO i może narazić Cię na poważne konsekwencje.

No to, co teraz – jak postępować z danymi?

Na początek, słowo wprowadzenia. W marketingu mamy ścieżkę klienta i lejki sprzedażowe, które przeprowadzają klienta po tej ścieżce. Podobnie jest z danymi osobowymi. Gdy wchodzimy w interakcję z naszymi odbiorcami (np. obserwują nas w social mediach, zapisują się na newslettery, biorą udział w webinariach, robią zakupy), to te osoby również podążają pewną ścieżką. Nazwijmy ją ścieżką RODO. Ta ścieżka pełna jest celów i podstaw przetwarzania. Ważne jest, byś wiedziała, na jakim etapie „RODOścieżki” jest konkretna grupa osób, której dane przetwarzasz. I co zrobić z ich danymi, gdy dotrą na koniec tej ścieżki – czyli skorzystają z Twojej usługi lub zakupią produkt cyfrowy.

Cele i podstawy prawne w RODO

Zanim klient znalazł się w tym miejscu, jego dane osobowe przetwarzałaś w różnych celach i na równych podstawach prawnych. Zależało to od tego, na którym etapie lejka sprzedażowego się znajdował. Czas na przykłady. To mogło wyglądać tak…. osoba zainteresowana tym, co robisz, mogła Cię zaobserwować na Instagramie, LinkedIn czy Facebooku. Zachęcona przez Twoje treści zapisała się do Twojego newslettera. Od tej chwili dane osobowe takiej osoby zaczęłaś przetwarzać na podstawie udzielonej zgody (art. 6 ust. pkt. a RODO). A celem przetwarzania jest realizacja usługi newslettera i dostarczenia prezentu za zapis, jeśli taki oferujesz.

Następnie w sekwencji mailowej po zapisie lub w regularnych newsletterach zachęcałaś do skorzystania z usługi lub zakupu produktu. Po drodze taka osoba mogła się zapisać na Twój webinar. W końcu doszło do zakupu. Tutaj klient wskoczył na kolejny etap ścieżki, a Ty zaczęłaś przetwarzać jego dane osobowe także na podstawie umowy lub działań podjętych na żądanie osoby, które mają prowadzić do jej zawarcia (art. 6 ust. 1 pkt. b RODO). Takie działania to mogły być np. negocjacje lub spotkanie, jakie się przeprowadza przed przyjęciem do różnego rodzaju wysokopłatnych programów. Celem przetwarzania na tym etapie jest ustalenie warunków i realizacja usługi lub zamówienia. Zrealizowałaś zamówienie lub usługę i co dalej? O ile była to sprzedaż dostępu do kursu online, to dane klienta, które są niezbędne do tego, by taki dostęp zapewniać, nadal możesz przetwarzać.

Jak przetwarzać dane osobowe klientów po zakupie 

Dane dotyczące samej sprzedaży usługi lub produktu (czyli kto kupił, kiedy, co i za ile) nie tylko możesz, ale jesteś zobowiązana przetwarzać. Obligują Cię do tego przepisy podatkowe (dokumenty sprzedaży należy przechowywać przez 5 lat kalendarzowych, licząc od zakończenia roku, w którym miała miejsce sprzedaż). Celem takiego przetwarzania będzie obowiązek prawny, który na Tobie leży, a podstawą przetwarzania będą konkretne przepisy, dotyczące podatków.

Jednocześnie dane dotyczące zamówienia i sposobu jego realizacji możesz również przetwarzać na podstawie uzasadnionego celu administratora. Możesz to robić w celu obrony przed roszczeniami lub w celu ich dochodzenia, jeśli okaże się, że klient nie zapłacił w terminie, albo nie jest zadowolony z usługi lub produktu.

A co z prowadzeniem marketingu adresowanego do klientów, którzy już kupili?

Taki marketing bezpośredni swoich produktów i usług również możesz prowadzić, ale powinnaś zadbać o odpowiednią podstawę prawną. I tu musimy zacząć od wyboru, który jak się okazuje w prawie polskim jest pozorny. Niby drogi są dwie, ale możliwa jest tylko jedna.

Prawnie uzasadniony interes czy zgoda

O ile na podstawie RODO marketing bezpośredni do dotychczasowych klientów na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora byłby jeszcze możliwy… to nie samym RODO polski system prawny stoi. Mamy szereg innych aktów prawnych, których musimy przestrzegać. I tu nam wchodzi Prawo komunikacji elektronicznej, wcześniej znane jako Prawo telekomunikacyjne. Ostatnio było o nim głośno, bo w 2024 roku przechodziło swoją nowelizację.

Zarówno według przepisów przed zmianą, jak i po zmianie, na marketing bezpośredni prowadzony za pomocą „telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, w szczególności w ramach korzystania z usług komunikacji interpersonalnej” (a po naszemu to będzie emailing i kontakt telefoniczny) wymagana jest zgoda… i kropka.

A jak to zrobić, by było dobrze

Co to oznacza dla nas, przedsiębiorców działających online? Jeśli, do klientów, którzy u nas już coś kupili, chcemy wysyłać kolejne oferty drogą elektroniczną, to sprawdźmy, czy te osoby są zapisane do naszego newslettera lub na inną listę emailingową.

Jeśli klient dotarł do zakupu inną ścieżką (nie zapisując się wcześniej na newsletter), możesz o taką zgodę zapytać. Należy również zwrócić uwagę, by udzielona przez te osoby zgoda miała odpowiednią treść.

Pamiętaj, pytaj o zgodę nie tylko na otrzymywanie newslettera czy informacji o konkretnym webinarze, czy produkcie, ale na zapis do newslettera, w którym znajdą się oferty handlowe na Twoje produkty i usługi. Wyraźnie to podkreśl. Twój odbiorca nie może być wprowadzany w błąd. 

Czy już wiesz, czy i jak przetwarzać dane osobowe klientów po zakupie? Jeśli masz pytania, napisz do mnie. Chętnie rozwinę temat. A może zainspirujesz mnie do kolejnego tekstu do mojego newslettera albo na blog.

Podobają Ci się takie podpowiedzi? Nie wszystkie są na blogu, dlatego zapisz się na newsletter legalnie na onlajnie. 

Poprzedni artykułTo już w ogóle nie można wysłać emaila z ofertą?Następny artykuł e-Doręczenia – krótki przewodnik dla JDG i spółek

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Cześć, nazywam się Aga Zalewska. jestem prawnikiem i pomagam działać legalnie na onlajnie. Odczarowuję prawo dla kobiet takich, jak Ty i ja – kobiet przedsiębiorczych niezależnie od tego, co robią – blogują, są freelancerkami, prowadzą sklepy internetowe lub dopiero planują swoje biznesy marzeń.

Kategorie

  • afiliacja
  • biznes na start
  • działalność nierejestrowa
  • newsletter
  • prawa autorskie
  • RODO
  • sklep internetowy
  • Soloprenerka
  • UMOWY
  • Uncategorized
  • ZUS

Ostatnie wpisy

Czy treści wygenerowane przez AI trzeba oznaczać15 lipca, 2025
Czy Polski Akt o Dostępności dotyczy solobiznesów?27 czerwca, 2025
e-Doręczenia – krótki przewodnik dla JDG i spółek1 kwietnia, 2025
Co zrobić z danymi osobowymi, gdy klient już kupi6 marca, 2025
To już w ogóle nie można wysłać emaila z ofertą?22 listopada, 2024
Jak, świadcząc usługi 1:1, zarabiać dodatkowe pieniądze w programach afiliacyjnych?11 marca, 2024
Co Akt o usługach cyfrowych oznacza dla małych biznesów online12 lutego, 2024
Czy musisz mieć oddzielny regulamin do Newslettera?12 stycznia, 2023
Globusa od tego Omnibusa można dostać…czyli czym nas przywitał 1 stycznia 2023r.2 stycznia, 2023
Pokaż mi swoje pliki cookies, a powiem Ci, kim jesteś7 września, 2022
Projekt: Legalnienaonlajnie - / Prawa autorskie 2018-2022

Koszyk

Stosujemy pliki cookie, by strona działała prawidłowo. Za Twoją zgodą będziemy używać ich także do analizy ruchu na stronie oraz personalizowania reklam. Zgodę, jej zakres lub jej brak możesz wyrazić, klikając odpowiedni przycisk. Zgodę możesz zmienić w każdej chwili, zmieniając ustawienia. Więcej o plikach cookie i Twoich prawach przeczytasz w Polityce prywatności i cookies

Akceptuj wszystkie
Ustawienia
Odrzuć wszystkie

Ustawienia cookies

Ustawienia prywatności

Stosujemy pliki cookie, by strona działała prawidłowo. Za Twoją zgodą będziemy używać ich także do analizy ruchu na stronie oraz personalizowania reklam. Zakres swojej zgody lub jej brak możesz wyrazić, klikając odpowiedni przycisk. Zgodę możesz zmienić w każdej chwili, zmieniając ustawienia. Więcej o plikach cookie i Twoich prawach przeczytasz w Polityce prywatności i cookies
Niezbędne
Zawsze włączone
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.
CookieWażnośćOpis
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent, to ciasteczko jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Reklamowe”.
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Analityczne”.
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsTo ciasteczko jest stosowane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent, aby udokumentować zgodę użytkownika na ciasteczka z kategorii "Funkcjonalne"
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Niezbędne”.
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Inne”.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Wydajnościowe”.
CookieLawInfoConsent1 yearRejestruje domyślny stan przycisku odpowiedniej kategorii i statusu CCPA (California Consumer Privacy Act). Działa tylko w koordynacji z podstawowym plikiem cookie.
elementorneverTen plik cookie jest używany przez motyw WordPress zastosowany na stronie. Pozwala właścicielowi serwisu na wdrażanie lub zmianę treści serwisu w czasie rzeczywistym.
enforce_policy1 yearPayPal ustawia ten plik cookie na potrzeby bezpiecznych transakcji.
JSESSIONIDsessionPlik cookie JSESSIONID jest używany przez New Relic do przechowywania identyfikatora sesji, dzięki czemu New Relic może monitorować liczbę sesji dla aplikacji.
PHPSESSIDsessionTen plik cookie jest natywny dla aplikacji PHP. Ten plik cookie służy do przechowywania i identyfikacji unikalnego identyfikatora sesji użytkownika w celu zarządzania sesją użytkownika na stronie internetowej. Plik cookie jest plikiem sesyjnym i jest usuwany po zamknięciu wszystkich okien przeglądarki.
ts3 yearsPayPal ustawia ten plik cookie, aby umożliwić bezpieczne transakcje za pośrednictwem PayPal.
ts_c3 yearsPayPal używa ten plik cookie, aby bezpiecznie dokonywać płatności za pośrednictwem PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent i służy do przechowywania informacji, czy użytkownik wyraził zgodę na korzystanie z plików cookie. Nie przechowuje żadnych danych osobowych.
Funkcjonalne
Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.
CookieWażnośćOpis
__cf_bm30 minutesTen plik cookie, ustawiony przez Cloudflare, służy do obsługi funkcji Cloudflare Bot Management, identyfikuje, monitoruje i łagodzi złośliwy ruch botów w Internecie, jednocześnie umożliwiając przydatnym botom dostęp do usług internetowych.
LANG9 hoursLinkedin używa ten plik cookie, aby ustawić preferowany język użytkownika.
S1 hourUżywane przez Yahoo do dostarczania reklam, treści lub analiz.
tsrce3 daysPayPal ustawia ten plik cookie, aby umożliwić obsługę płatności PayPal w witrynie.
x-pp-ssessionPayPal ustawia ten plik cookie w celu przetwarzania płatności na stronie.
Wydajnościowe
Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.
CookieWażnośćOpis
l7_az30 minutesTen plik cookie jest niezbędny dla funkcji logowania do systemu PayPal na stronie internetowej.
Analityczne
Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzjący wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.
CookieWażnośćOpis
_gcl_au3 monthsStosowane przez Google Tag Manager w celu eksperymentowania z efektywnością reklamową stron internetowych korzystających z ich usług.
CONSENT2 yearsYouTube ustawia ten plik cookie za pośrednictwem osadzonych filmów z YouTube i rejestruje anonimowe dane statystyczne.
vuid2 yearsVimeo instaluje ten plik cookie, aby informację śledzącą, ustawiając unikalne ID w celu osadzania filmów na stronie internetowej.
Reklamowe
Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.
CookieWażnośćOpis
_fbp3 monthsTen plik cookie jest ustawiany przez Facebook w celu wyświetlania reklam na Facebooku lub na platformie cyfrowej obsługiwanej przez reklamy Facebooka, po odwiedzeniu strony internetowej.
NID6 monthsPlik cookie NID, ustawiany przez Google, jest używany w celach reklamowych; aby ograniczyć liczbę wyświetleń reklamy przez użytkownika, wyciszyć niechciane reklamy i mierzyć skuteczność reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysPlik cookie ustawiony przez YouTube w celu pomiaru przepustowości, który określa, czy użytkownik otrzyma nowy czy stary interfejs odtwarzacza.
YSCsessionPlik cookie YSC jest ustawiany przez YouTube i służy do śledzenia wyświetleń osadzonych filmów wideo na stronach YouTube.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube ustawia ten plik cookie w celu przechowywania preferencji wideo użytkownika korzystającego z osadzonego wideo YouTube.
yt-remote-device-idneverYouTube ustawia ten plik cookie w celu przechowywania preferencji wideo użytkownika korzystającego z osadzonego wideo YouTube.
Inne
Inne nieskategoryzowane pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.
CookieWażnośćOpis
_ht_CDT-116301 yearNo description
_ht_CDT-11630_reset_token1 yearNo description
COMPASS1 hourNo description
DEVICE_INFO5 months 27 daysNo description
ZAAKCEPTUJ I ZAPISZ
Powered by CookieYes Logo