• USŁUGI
    • KONSULTACJE – BIZNES NA START
    • DZIAŁALNOŚĆ NIEREJESTROWA
    • UMOWY Z KLIENTAMI I PODWYKONAWCAMI
    • REJESTRACJA ZNAKÓW TOWAROWYCH
    • RODO W MAŁYM BIZNESIE
    • LEGALNA STRONA BIZNESU
    • LEGALNY SKLEP INTERNETOWY
    • PRAWA AUTORSKIE
    • KONSULTACJE
  • BLOG
  • O MNIE
  • SKLEP
  • *AFILIACJA*
  • KONTAKT
  • LOGOWANIE
  • USŁUGI
    • KONSULTACJE – BIZNES NA START
    • DZIAŁALNOŚĆ NIEREJESTROWA
    • UMOWY Z KLIENTAMI I PODWYKONAWCAMI
    • REJESTRACJA ZNAKÓW TOWAROWYCH
    • RODO W MAŁYM BIZNESIE
    • LEGALNA STRONA BIZNESU
    • LEGALNY SKLEP INTERNETOWY
    • PRAWA AUTORSKIE
    • KONSULTACJE
  • BLOG
  • O MNIE
  • SKLEP
  • *AFILIACJA*
  • KONTAKT
  • LOGOWANIE
0.00 zł 0 Wózek
14 lutego, 2020

Miłość w biznesie – czyli po co Ci umowy z klientami

Dziś są Walentynki – dzień przywodzący na myśl chmurki, motylki i czekoladowe serduszka. Czy umowy z klientami pasują do tego zestawienia? I czy miłość w biznesie jest możliwa? Zobaczmy.

Na początku jest radość z każdego telefonu. Mnóstwo motywacji do działania. Możesz góry przenosić. Robi Ci się lekko i dobrze. Love is in the air! Znasz to? Tak jest przy każdym zakochaniu i przy każdym nowym kliencie, szczególnie gdy jesteś na początku swojej biznesowej drogi i pojawiający się klienci są na wagę złota. Z czasem, przy każdym kolejnym związku…oj wróć! Przy każdym kolejnym zleceniu, czy kliencie pojawia się więcej doświadczenia i wiedzy o rynku oraz ludziach. Stajesz się ostrożniejsza, lepiej przygotowana i bardziej wymagająca. Ale na początku? No co się napłaczesz, to Twoje.

O intercyzie na pierwszej randce?

W biznesie, jak i w miłości, lepiej czasem dmuchać na zimne. I może głupio tak na pierwszej randce rozmawiać od razu o intercyzie, czy negocjować podział obowiązków przy wspólnym psie, którego mielibyście mieć w przyszłości. I to odczucie jest OK przy związkach niebiznesowych. No, ale jeśli mówimy o rozwijaniu swojego biznesu bez frustracji i pakowania się w kłopoty, to po pierwszej randce zrób stopklatkę. Zrób ją, nawet jak tam na horyzoncie tysiące, czy miliony mitycznych monet już zaczynasz widzieć. W biznesie, w takich właśnie chwilach zapomnij o spontaniczności i chodzeniu na żywioł, nawet jeśli pracujesz w branży kreatywnej. Inaczej tylko płacz, obwinianie się nawzajem, rozbite rodziny i niechciane ciąże… tfu, rozbite współprace i niechciane projekty – chciałam powiedzieć.

Słyszałaś o nierealistycznym optymizmie dotyczącym własnej przyszłości? To to jest taka ogólnoludzka cecha, którą kierujemy się między innymi i w miłości, jak i w biznesie. Wiadomo, że Polacy i Polki aż takimi optymistami nie są, ale nawet my uważamy, że to co złe, może zdarzyć się tylko innym. No więc w biznesie taki optymizm lepiej trochę powściągnąć. Lepiej wziąć pod uwagę że może tu raczej zadziałać Prawo Murphy’ego, czyli jeśli coś może pójść źle, to… pójdzie źle. I nie mówię tu o byciu smutnym pesymistą, bo to nie pomaga w biznesie wcale, ale o byciu realistką i dmuchaniu na zimne, nawet gdy motyle szaleją w brzuchu.

Umowa jako dowód miłości?

Czym jest miłość? Definicji znajdziesz wiele. Będą się składały z wielu elementów, ale jeden z nich powtarza się najczęściej. To troska o dobro osoby po drugiej stronie tej relacji. No i czy w biznesie z duszą, biznesie z wartościami nie o to nam właśnie chodzi? Chcemy przecież pracować dla osób, które nas doceniają, lubią i które my lubimy i chcemy dla nich dobrze. Troszczymy się, by otrzymały to, czego potrzebują i były zadowolone. Czyż nie jest przyjemniej? Za idealistycznie? Oj tam. Wiadomo, że pieniądze są ważne, bo przecież biznes na tym polega, ale w takim modelu pieniądze nie będą celem samym w sobie, a jedynie bardzo przyjemnym rezultatem dobrze wykonanej roboty.

No i czy umowa, która precyzyjnie i zrozumiale określa obowiązki i prawa obu stron oraz pozostałe warunki i zasady współpracy nie jest dbaniem o dobro tej drugiej strony? Jest też dbaniem o własne dobro. A to jest kluczowa kwestia w tworzeniu udanych relacji.  Jesteś dobra dla siebie, umiesz być dobra dla innych.

Po co Ci umowa z Twoim klientem

No dobra, zacznę od tego, że posiadanie dobrze przygotowanego wzoru umowy zrobi więcej niż sztywno wyprasowana bluzka, czy perfekcyjny makijaż… zwłaszcza na onlajnie. Tak, dobra umowa podbije Twój wizerunek eksperta, jak mało co i Cię uwiarygodni. Zwłaszcza na pierwszych randkach. No dobra, ale co konkretnie, poza wizerunkiem, da Ci spisana z klientem umowa?

  • Umowa to profesjonalizm
    Klient będzie Cię postrzegał jako kogoś, kto profesjonalnie podchodzi do swojego biznesu i klientów. Umowy są stosowane przez biznesy bardziej doświadczone, które już wiedzą, że konsekwencje braku spisanej umowy mogą być bardzo niemiłe.
  • Będziesz miała jasność, na co się umawiasz
    Umowa pozwoli upewnić się, że obie strony podobnie rozumieją, na co się umawiają. Wiele spotkań, z pozoru zakończonych bardzo pozytywnie, jest pierwszym krokiem do płaczu i łez czy frustracji, bo z czasem okazuje się, że strony rozjeżdżają się w tym, co zrozumiały jako przedmiot umowy (czyli, co konkretnie ma być zrobione i osiągnięte w ramach współpracy). Dokładne ustalenie, co ma być zrobione, pozwoli Ci też uniknąć sytuacji, że klient będzie Ci rozszerzał zakres prac w trakcie realizacji. A nawet jeśli będzie próbował to robić, wówczas bez żadnego skrępowania (bo może się źle zrozumieliśmy) poinformujesz, że tak, zakres możesz zwiększyć, ale to się wiąże z dodatkowym wynagrodzeniem.
  • Unikniesz niedomówień
    Spisanie warunków współpracy pomaga uniknąć nieporozumień i sporów dotyczących tak podstawowych kwestii, jak liczba poprawek czy liczba wersji do wyboru (tutaj szczególnie branżę kreatywną uczulam).
  • Poprawisz swoją płynność finansową
    Jasne określenie sobie z klientem nie tylko, ile będzie wynosiło wynagrodzenie, ale kiedy i jak zostanie wypłacone (czy po zakończeniu całości, czy po poszczególnych etapach, czy przewidziane są zaliczki) może przyczynić się do tego, że Twój biznes będzie bardziej stabilny. Również zgodne określenie konsekwencji, jakie wiążą się dla klienta z nieterminowymi wpłatami może pozytywnie wpłynąć na Twoją płynność finansową. Dzięki temu nie będziesz miała poczucia, że ciężko pracujesz i nawet nie wiesz, kiedy i czy otrzymasz za tę pracę pieniądze.
  • Zminimalizujesz opóźnienia
    Sprecyzowanie etapów prac, czy terminów na wykonanie poszczególnych czynności zarówno po Twojej stronie, jaki i stronie klienta (np. udostępnienie niezbędnych informacji, czy materiałów) pomaga skończyć prace w zaplanowanym czasie, a projekty nie ciągną się miesiącami.
  • Ułatwisz sobie rozstanie (to tak w razie „W”)
    Dobra umowa jasno określa także warunki rozwiązania umowy, nawet przy niepowodzeniu realizacji usługi czy projektu.
  • Jest szansa, że nie trafisz do sądu
    Umowa, w której masz określone prawa i obowiązki, a czasem i konsekwencje pewnych działań może też pomóc rozwiązać ewentualny spór, zanim trafi do sądu. Żaden rozsądny przedsiębiorca nie pójdzie wojować do sądu, gdy jasno wynika, że to on nie dotrzymał warunków umowy i przez to współpraca nie zakończyła się sukcesem.

Czy umowa wyeliminuje ryzyko?

Spisanie umowy nie eliminuje w stu procentach ryzyka, bo prowadząc biznes na pewno już wiesz, że zawsze coś może pójść nie tak. Ale wyjaśnienie kluczowych kwestii, ich doprecyzowanie i uświadomienie obu stronom ich wagi takie ryzyko bardzo obniża.

I jeszcze jedno, nawet, gdy na początku Twoja umowa nie jest doskonała (bo np. nie masz budżetu na umowę od prawnika), to z czasem i kolejnymi doświadczeniami, możesz wprowadzać do takiego wzoru umowy odpowiednie zapisy, które zapewnią Ci bezpieczeństwo. Sama będziesz wiedziała, jakie kwestie mogą być przyczyną nieporozumienia, czy ewentualnego konfliktu. Umowę możesz napisać „swoim” językiem. Nie musi i nie powinien to być prawniczy żargon. Treść umowy ma być zrozumiała dla obu stron i ma odzwierciedlać zgodny zamiar stron, czyli zawierać wszelkie ważne dla stron  szczegóły współpracy.

No dobra, ja wiem, że o tej miłości w biznesie to ja może dziś chwilami grubymi nićmi szyłam, ale czy pewne podobieństwa nie są oczywiste? Poza tym hej, są dziś Walentynki.

To pierwszy, otwierający, post o umowach. Będą kolejne, bo jak sama widzisz temat jest emocjonujący. Dlatego powiedz mi, o co Ty chciałabyś zapytać w temacie umów z klientami? Daj znać w komentarzu lub przez zakładkę „Kontakt”.

Chcesz wysłać komuś walentynkowe serduszko (nawet, gdy czytasz ten tekst po Walentynkach)? Podziel się tym artykułem z choćby jedną osobą, która działa lub myśli o własnym biznesie na onlajnach. Dziękuję Ci, że spędziłaś tę chwilę ze mną.

Poprzedni artykułNa ścieżkach ZUSu - czyli, jak płacić niższe składki ZUSNastępny artykuł 7 błędów RODO w małych biznesach

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Cześć, nazywam się Aga Zalewska. jestem prawnikiem i pomagam działać legalnie na onlajnie. Odczarowuję prawo dla kobiet takich, jak Ty i ja – kobiet przedsiębiorczych niezależnie od tego, co robią – blogują, są freelancerkami, prowadzą sklepy internetowe lub dopiero planują swoje biznesy marzeń.

Kategorie

  • afiliacja
  • biznes na start
  • działalność nierejestrowa
  • newsletter
  • prawa autorskie
  • RODO
  • sklep internetowy
  • Soloprenerka
  • UMOWY
  • Uncategorized
  • ZUS

Ostatnie wpisy

Czy treści wygenerowane przez AI trzeba oznaczać15 lipca, 2025
Czy Polski Akt o Dostępności dotyczy solobiznesów?27 czerwca, 2025
e-Doręczenia – krótki przewodnik dla JDG i spółek1 kwietnia, 2025
Co zrobić z danymi osobowymi, gdy klient już kupi6 marca, 2025
To już w ogóle nie można wysłać emaila z ofertą?22 listopada, 2024
Jak, świadcząc usługi 1:1, zarabiać dodatkowe pieniądze w programach afiliacyjnych?11 marca, 2024
Co Akt o usługach cyfrowych oznacza dla małych biznesów online12 lutego, 2024
Czy musisz mieć oddzielny regulamin do Newslettera?12 stycznia, 2023
Globusa od tego Omnibusa można dostać…czyli czym nas przywitał 1 stycznia 2023r.2 stycznia, 2023
Pokaż mi swoje pliki cookies, a powiem Ci, kim jesteś7 września, 2022
Projekt: Legalnienaonlajnie - / Prawa autorskie 2018-2022

Koszyk

Stosujemy pliki cookie, by strona działała prawidłowo. Za Twoją zgodą będziemy używać ich także do analizy ruchu na stronie oraz personalizowania reklam. Zakres swojej zgody lub jej brak możesz wyrazić, klikając odpowiedni przycisk. Zgodę możesz zmienić w każdej chwili, zmieniając ustawienia. Więcej o plikach cookie i Twoich prawach przeczytasz w Polityce prywatności i cookies

Akceptuj wszystkie
Ustawienia
Odrzuć wszystkie

Ustawienia cookies

Ustawienia prywatności

Stosujemy pliki cookie, by strona działała prawidłowo. Za Twoją zgodą będziemy używać ich także do analizy ruchu na stronie oraz personalizowania reklam. Zakres swojej zgody lub jej brak możesz wyrazić, klikając odpowiedni przycisk. Zgodę możesz zmienić w każdej chwili, zmieniając ustawienia. Więcej o plikach cookie i Twoich prawach przeczytasz w Polityce prywatności i cookies
Niezbędne
Zawsze włączone
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.
CookieWażnośćOpis
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent, to ciasteczko jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Reklamowe”.
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Analityczne”.
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsTo ciasteczko jest stosowane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent, aby udokumentować zgodę użytkownika na ciasteczka z kategorii "Funkcjonalne"
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Niezbędne”.
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Inne”.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Wydajnościowe”.
CookieLawInfoConsent1 yearRejestruje domyślny stan przycisku odpowiedniej kategorii i statusu CCPA (California Consumer Privacy Act). Działa tylko w koordynacji z podstawowym plikiem cookie.
elementorneverTen plik cookie jest używany przez motyw WordPress zastosowany na stronie. Pozwala właścicielowi serwisu na wdrażanie lub zmianę treści serwisu w czasie rzeczywistym.
enforce_policy1 yearPayPal ustawia ten plik cookie na potrzeby bezpiecznych transakcji.
JSESSIONIDsessionPlik cookie JSESSIONID jest używany przez New Relic do przechowywania identyfikatora sesji, dzięki czemu New Relic może monitorować liczbę sesji dla aplikacji.
PHPSESSIDsessionTen plik cookie jest natywny dla aplikacji PHP. Ten plik cookie służy do przechowywania i identyfikacji unikalnego identyfikatora sesji użytkownika w celu zarządzania sesją użytkownika na stronie internetowej. Plik cookie jest plikiem sesyjnym i jest usuwany po zamknięciu wszystkich okien przeglądarki.
ts3 yearsPayPal ustawia ten plik cookie, aby umożliwić bezpieczne transakcje za pośrednictwem PayPal.
ts_c3 yearsPayPal używa ten plik cookie, aby bezpiecznie dokonywać płatności za pośrednictwem PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent i służy do przechowywania informacji, czy użytkownik wyraził zgodę na korzystanie z plików cookie. Nie przechowuje żadnych danych osobowych.
Funkcjonalne
Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.
CookieWażnośćOpis
__cf_bm30 minutesTen plik cookie, ustawiony przez Cloudflare, służy do obsługi funkcji Cloudflare Bot Management, identyfikuje, monitoruje i łagodzi złośliwy ruch botów w Internecie, jednocześnie umożliwiając przydatnym botom dostęp do usług internetowych.
LANG9 hoursLinkedin używa ten plik cookie, aby ustawić preferowany język użytkownika.
S1 hourUżywane przez Yahoo do dostarczania reklam, treści lub analiz.
tsrce3 daysPayPal ustawia ten plik cookie, aby umożliwić obsługę płatności PayPal w witrynie.
x-pp-ssessionPayPal ustawia ten plik cookie w celu przetwarzania płatności na stronie.
Wydajnościowe
Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.
CookieWażnośćOpis
l7_az30 minutesTen plik cookie jest niezbędny dla funkcji logowania do systemu PayPal na stronie internetowej.
Analityczne
Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzjący wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.
CookieWażnośćOpis
_gcl_au3 monthsStosowane przez Google Tag Manager w celu eksperymentowania z efektywnością reklamową stron internetowych korzystających z ich usług.
CONSENT2 yearsYouTube ustawia ten plik cookie za pośrednictwem osadzonych filmów z YouTube i rejestruje anonimowe dane statystyczne.
vuid2 yearsVimeo instaluje ten plik cookie, aby informację śledzącą, ustawiając unikalne ID w celu osadzania filmów na stronie internetowej.
Reklamowe
Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.
CookieWażnośćOpis
_fbp3 monthsTen plik cookie jest ustawiany przez Facebook w celu wyświetlania reklam na Facebooku lub na platformie cyfrowej obsługiwanej przez reklamy Facebooka, po odwiedzeniu strony internetowej.
NID6 monthsPlik cookie NID, ustawiany przez Google, jest używany w celach reklamowych; aby ograniczyć liczbę wyświetleń reklamy przez użytkownika, wyciszyć niechciane reklamy i mierzyć skuteczność reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysPlik cookie ustawiony przez YouTube w celu pomiaru przepustowości, który określa, czy użytkownik otrzyma nowy czy stary interfejs odtwarzacza.
YSCsessionPlik cookie YSC jest ustawiany przez YouTube i służy do śledzenia wyświetleń osadzonych filmów wideo na stronach YouTube.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube ustawia ten plik cookie w celu przechowywania preferencji wideo użytkownika korzystającego z osadzonego wideo YouTube.
yt-remote-device-idneverYouTube ustawia ten plik cookie w celu przechowywania preferencji wideo użytkownika korzystającego z osadzonego wideo YouTube.
Inne
Inne nieskategoryzowane pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.
CookieWażnośćOpis
_ht_CDT-116301 yearNo description
_ht_CDT-11630_reset_token1 yearNo description
COMPASS1 hourNo description
DEVICE_INFO5 months 27 daysNo description
ZAAKCEPTUJ I ZAPISZ
Powered by CookieYes Logo