• USŁUGI
    • KONSULTACJE – BIZNES NA START
    • DZIAŁALNOŚĆ NIEREJESTROWA
    • UMOWY Z KLIENTAMI I PODWYKONAWCAMI
    • REJESTRACJA ZNAKÓW TOWAROWYCH
    • RODO W MAŁYM BIZNESIE
    • LEGALNA STRONA BIZNESU
    • LEGALNY SKLEP INTERNETOWY
    • PRAWA AUTORSKIE
    • KONSULTACJE
  • BLOG
  • O MNIE
  • SKLEP
  • *AFILIACJA*
  • KONTAKT
  • LOGOWANIE
  • USŁUGI
    • KONSULTACJE – BIZNES NA START
    • DZIAŁALNOŚĆ NIEREJESTROWA
    • UMOWY Z KLIENTAMI I PODWYKONAWCAMI
    • REJESTRACJA ZNAKÓW TOWAROWYCH
    • RODO W MAŁYM BIZNESIE
    • LEGALNA STRONA BIZNESU
    • LEGALNY SKLEP INTERNETOWY
    • PRAWA AUTORSKIE
    • KONSULTACJE
  • BLOG
  • O MNIE
  • SKLEP
  • *AFILIACJA*
  • KONTAKT
  • LOGOWANIE
0.00 zł 0 Wózek
20 października, 2020

Okazja czyni złodzieja – czyli, jak w praktyce chronić twórczość w Internecie

Okazja czyni złodzieja – mawiają. Przysłowie stare, pewnie, jak świat, a jest aktualne nawet dziś, nawet w Internetach. Ludzie kradną. Kradną też prawa autorskie. No nie wszyscy, wiadomo. Ale kradzież własności intelektualnej w Internecie to dosyć powszechne zjawisko. Zastanawiasz się, jak chronić twórczość w Internecie i nie paść ofiarą takiej kradziezy?

Bywa, że złodziej, sam o sobie, tak nie myśli, bo nie wie, że kradnie. Nie raz, nie dwa spotykam się z pytaniem – czy mogę wykorzystać zdjęcie/tekst/muzykę znalezione w Internecie, bo tam nie podano autora? Na szczęście, jako cyfrowe społeczeństwo, wiemy w temacie coraz więcej. Rośnie świadomość wartości i roli własności intelektualnej oraz tego, że jest ona chroniona prawnie.

Zanim jednak wytoczymy najcięższe działa i zaangażujemy prawników, może warto zadbać o to, by potencjalny złodziej naszej twórczości nie miał okazji do tego, by nam ją ukraść. Jak to zrobić? Jest kilka sposobów, które – co prawda – nie dają stuprocentowej skuteczności ani żadnej gwarancji, że to nas uchroni, ale na pewno trochę zniechęci do kopiowania. Dlatego o tych sposobach należy myśleć jedynie jak o sposobie na minimalizowanie ryzyka.

Bardziej obrazowo?

Auto na podjeździe lub na parkingu przed blokiem zamykamy na klucz. Można je zabezpieczyć dodatkowo GPSem. A w latach 90.tych były takie wajchy łączące kierownicę z jednym z pedałów. No i te zabezpieczenia mają za zadanie zminimalizować prawdopodobieństwo kradzieży. Czy dają gwarancję, że się tak nie stanie? No, nie. I podobnie jest z poniższymi propozycjami zabezpieczania swojej twórczości w Internecie. Trzeba złodzieja zniechęcić… i edukować. No to lecimy.

Wszystkie prawa zastrzeżone

Tę formułkę lub podobną (np. „prawa autorskie + data”) często można zobaczyć na polskich stronach, choć przyszła do nas zza oceanu. Czy ona nam coś daje? No tak formalnie – to nie, ale… pełni funkcję edukacyjną i odstraszającą. Nie mamy obowiązku umieszczania tego zdania na naszej stronie internetowej, w ebooku, kursie online czy materiałach dla klientów. Nie jest konieczna, by nasze prawa autorskie były chronione, bo taka ochrona należy się automatycznie z chwilą powstania utworu. Jednak taka formułka przypomina o tym, że utwór jest chroniony, a autor takiej treści ma świadomość swoich praw i może być tak, że nie zawaha się ich egzekwować.

Taka notatka może też odpowiednio zadziałać na osoby, które mogą nie być świadome, że „pożyczając” cudzą twórczość, łamią prawo. Trzeba tu wspomnieć, że nie chcemy odstraszać osób, które chciałyby użyć naszej twórczości legalnie i tym samym przysłużyć się promocji tego, czym się zajmujemy. Może warto pokusić się o dedykowaną zakładkę dla takich osób i dać konkretne wskazówki, na jakich zasadach udostępniacie swoje treści. To może być prosta informacja o możliwości skorzystania z Waszej twórczości na prawie cytatu lub treść wybranej licencji Creative Commons.

Licencje – nie można ukraść tego, co sama dajesz

Większość twórców treści na stronach internetowych i mediach społecznościowych chce, by to, piszą czy tworzą niosło się szerokim echem w Internetach. Tak zdobywa się zasięgi, a przy przemyślanej strategii, także klientów. Chętnie dzielimy się z innymi tym, co robimy. Lubimy lajki i udostępnienia, albo gdy ktoś nas cytuje. I wszystko super, jeśli odbywa się bez naruszania praw autorskich. Bo o ile fajnie jest, gdy nasza twórczość niesie się szeroko, to o tyle niefajnie, gdy ktoś „zapomni” oznaczyć nasze autorstwo, albo oznaczy siebie jako twórcę tego, nad czym poświęciliśmy swój czas i uwagę.

Dlatego kolejnym sposobem na unikanie kradzieży mogą być licencje. Udzielając licencji na utwory, które publikujemy w sieci, robimy to na naszych zasadach. Jasno wtedy komunikujemy, na co pozwalamy, a na co nie. Ale jak taką licencję udzielić, co w niej napisać? Treść licencji do stworzonych przez siebie utworów możesz sama przygotować, ale jeśli nie wiesz, jak się za to zabrać…

Z pomocą mogą przyjść licencje Creative Commons. To system umów licencyjnych, których idea wykrystalizowała się na początku lat dwutysięcznych. W organizacji non-profit, o tej samej nazwie, wypracowano licencje, które twórca, nawet bez specjalistycznej wiedzy, może zbudować sobie z klocków. Te klocki to elementy licencji, która ma zapewnić poszanowanie osobistych praw autorskich oraz w jasny i zrozumiały sposób komunikować, co inni mogą z takim utworem zrobić, nie naruszając majątkowych praw autorskich twórcy. Informacje krok po kroku, jak to zrobić, znajdziesz TUTAJ. Zapoznaj się z nimi – dostępne są w polskiej wersji językowej.

Znak wodny

Proste rozwiązania bywają najlepsze. Zniechęcić do kopiowania można, po prostu umieszczając znak wodny np. na grafikach, zdjęciach lub w ebooku. Ta metoda na pewno znana jest fotografom, architektom, grafikom i twórcom w social mediach. Ich prace bardzo często są kopiowane. Również właściciele sklepów internetowych mają z taką kradzieżą do czynienia, gdy znajdują zdjęcia swoich autorskich produktów na innych stronach. Znak wodny nie powstrzyma bardzo zdeterminowanego złodzieja, ale zniechęci przynajmniej ich część.

Taki znak możesz dodawać ręcznie np. w Canvie lub skorzystać z aplikacji do dodawania znaków wodnych, których jest wiele na rynku. Aplikacje będą przydatne szczególnie wtedy, gdy masz dużo zdjęć lub grafik do oznaczenia w ten sposób. Wrzucasz pakiet plików i otrzymujesz gotowe zdjęcia z takim znakiem. Utwór możemy zaznaczyć w dowolnym miejscu. Znawcy tematu od strony praktycznej zalecają by to było w miejscu, z którego taki znak będzie trudno usunąć np. na ważnych detalach, albo gdzieś blisko istotnych elementów zdjęcia. Taki znak na pewno trudniej usunąć niż taki, który jest zupełnie na brzegu.

Różne są opinie na temat znaków wodnych. Na pewno jest to kompromis między zabezpieczeniem utworu przed kopiowaniem a jego niezakłóconym odbiorem. No cóż – coś za coś. Znak wodny przydaje się także wtedy, gdy ktoś udostępni zdjęcie np. z naszego postu na Facebooku. W takiej sytuacji nasze zdjęcie zaczyna podróż po social mediach, ale przynajmniej z oznaczeniem autorstwa. Gdy komuś spodoba się to, co zobaczy, jest szansa, że trafi do nas po więcej.

Wymuszony zakaz kopiowania

Jeśli zależy Ci, by Twoje treści niosły się po Internecie, bo w ten sposób promujesz to, co robisz – to na pewno kolejny sposób zabezpieczeń mniej Cię zainteresuje. Ale jeśli masz dość bezprawnego kopiowania Twoich treści np. z Twojego bloga lub strony internetowej, to warto rozważyć skrypty, które blokują na danej stronie możliwość ich kopiowania. Może to być skrypt, który blokuje użycie prawego przycisku myszy, albo inny, który w ogóle blokuje możliwość kopiowania treści z danej strony. Nie można wówczas nawet zaznaczyć tekstu do kopiowania. Ci bardziej zdeterminowani znajdą sposób, by i z tym zabezpieczeniem sobie poradzić, ale może część sama zrezygnuje zniechęcona. To rozwiązanie ma ten minus, że blokuje kopiowanie także dla osób, które chciałyby skorzystać z naszej twórczości na prawie cytatu. To może zniechęcić np. zaprzyjaźnionych blogerów i innych twórców do „szerowania” treści, a tym samym jej promowania. I znów mamy sytuację coś za coś.

A co jeśli mleko się już rozlało i ktoś nas skopiował

W sytuacji, w której trafimy na np. treści z naszej strony, bloga, ebooka lub kursu zamieszczone bezprawnie na innej stronie, czy profilu w mediach społecznościowych, a który nie należy do nas… no cóż reakcja jest zazwyczaj szokowa. Ciśnienie skacze wyżej niż po najmocniejszym espresso. Pozwól sobie na tę reakcję, ale z działaniem poczekaj, aż ciśnienie Ci opadnie do normalnych wartości. Rozwiązań na tę sytuację jest kilka. Zanim zaczniemy angażować sztab prawników i najcięższe pisma i szykować się na wojnę, warto ocenić sytuację.

Skopiować mógł nas ktoś, komu się wydawało, że może to zrobić, co może wynikać z ignorancji, niewiedzy lub z przekonania, że skoro jest się influenserem, to można więcej. I tu mamy pole do działania. Po pierwsze, namierzyć dokładnie, kto nas skopiował, tak z imienia i nazwiska. Ustalić adres do korespondencji, albo chociaż adres email. Kolejnym krokiem jest zabezpieczenie dowodów, że nastąpiło naruszenie naszych praw. Można to zrobić przez tzw. zrzuty ekranu, a jeśli nie wykluczamy drogi sądowej, to nawet zadbać o notarialne otwarcie strony lub wyświetlenie profilu w mediach społecznościowych. Idziemy wtedy do notariusza i ten sporządza specjalny dokument.

Gdy mamy dowody w ręce, przygotowujemy list do osoby, która naruszyła nasze prawa autorskie i… proponujemy polubowne załatwienie sprawy, oczywiście żądając naprawienia szkody. Wariantów takiej korespondencji i rozwiązania sytuacji może być wiele. Wszystko zależy od konkretnego przypadku – na czym polega naruszenie, jak duża szkoda powstała po naszej stronie, a także… kto naruszył nasze prawa. Wiele spraw kończy się w satysfakcjonujący sposób już na tym etapie, zazwyczaj ugodą.

Na złodzieju czapka gore

I na koniec, skoro zaczęliśmy od przysłowia, to i zamykamy przysłowiem. Świat onlajnów to świat nie tylko klientów, ale także fanów i grup. Kto prowadzi swój biznes w taki sposób, poznał moc społeczności. Taka grupa ludzi zgromadzona wokół marki osobistej może stanowić poważną wspierającą siłę. Może warto rozważyć, by podzielić się ze swoją społecznością, co się wydarzyło i jak bardzo nas to dotknęło. Napiętnowanie takiego zachowania oraz edukowanie sprawcy naruszenia może przynieść oczekiwany efekt szczególnie w takich sytuacjach, gdy inne argumenty się wyczerpały.

Chcę jednak bardzo podkreślić, że nie chodzi o zachęcanie kogokolwiek do atakowania czy agresywnych zachowań wobec osoby, która bezprawnie skopiowała nasz utwór. Więcej czasem może zdziałać danie odczuć takiej osobie, że wiele osób nie akceptuje takiego zachowania i patrzy na to bardzo krytycznie. Wówczas przysłowiowa czapka zacznie mocniej palić się na złodziejskiej głowie. I choć pewnie u trolla internetowego nie wzbudzi to poczucia winy, ale u kogoś, kto działał w niewiedzy lub przez swoją ignorancję, może przynieść odpowiedni skutek. W końcu tym kimś kierowała motywacja przyciągnięcia do siebie ludzi a nie zrażania ich do siebie.

Co myślisz o takich sposobach? Myślisz, że mogą zadziałać u Ciebie? A może radzisz sobie jeszcze inaczej? Daj znać w komentarzu. A tymczasem udostępnij teskt dalej, jeśli uważasz, że może być ciekawy dla kogoś, kogo znasz.

W kolejnych tekstach z cyklu m.in. o tym, czy można chronić styl twórczości lub pomysł na utwór. Nie chcesz przegapić? Zapisz się na newsletter

Poprzedni artykułCzy Twojej twórczości należy się ochronaNastępny artykuł Czy regulamin sklepu internetowego jest obowiązkowy?

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Cześć, nazywam się Aga Zalewska. jestem prawnikiem i pomagam działać legalnie na onlajnie. Odczarowuję prawo dla kobiet takich, jak Ty i ja – kobiet przedsiębiorczych niezależnie od tego, co robią – blogują, są freelancerkami, prowadzą sklepy internetowe lub dopiero planują swoje biznesy marzeń.

Kategorie

  • afiliacja
  • biznes na start
  • działalność nierejestrowa
  • newsletter
  • prawa autorskie
  • RODO
  • sklep internetowy
  • Soloprenerka
  • UMOWY
  • Uncategorized
  • ZUS

Ostatnie wpisy

Czy treści wygenerowane przez AI trzeba oznaczać15 lipca, 2025
Czy Polski Akt o Dostępności dotyczy solobiznesów?27 czerwca, 2025
e-Doręczenia – krótki przewodnik dla JDG i spółek1 kwietnia, 2025
Co zrobić z danymi osobowymi, gdy klient już kupi6 marca, 2025
To już w ogóle nie można wysłać emaila z ofertą?22 listopada, 2024
Jak, świadcząc usługi 1:1, zarabiać dodatkowe pieniądze w programach afiliacyjnych?11 marca, 2024
Co Akt o usługach cyfrowych oznacza dla małych biznesów online12 lutego, 2024
Czy musisz mieć oddzielny regulamin do Newslettera?12 stycznia, 2023
Globusa od tego Omnibusa można dostać…czyli czym nas przywitał 1 stycznia 2023r.2 stycznia, 2023
Pokaż mi swoje pliki cookies, a powiem Ci, kim jesteś7 września, 2022
Projekt: Legalnienaonlajnie - / Prawa autorskie 2018-2022

Koszyk

Stosujemy pliki cookie, by strona działała prawidłowo. Za Twoją zgodą będziemy używać ich także do analizy ruchu na stronie oraz personalizowania reklam. Zgodę, jej zakres lub jej brak możesz wyrazić, klikając odpowiedni przycisk. Zgodę możesz zmienić w każdej chwili, zmieniając ustawienia. Więcej o plikach cookie i Twoich prawach przeczytasz w Polityce prywatności i cookies

Akceptuj wszystkie
Ustawienia
Odrzuć wszystkie

Ustawienia cookies

Ustawienia prywatności

Stosujemy pliki cookie, by strona działała prawidłowo. Za Twoją zgodą będziemy używać ich także do analizy ruchu na stronie oraz personalizowania reklam. Zakres swojej zgody lub jej brak możesz wyrazić, klikając odpowiedni przycisk. Zgodę możesz zmienić w każdej chwili, zmieniając ustawienia. Więcej o plikach cookie i Twoich prawach przeczytasz w Polityce prywatności i cookies
Niezbędne
Zawsze włączone
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.
CookieWażnośćOpis
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent, to ciasteczko jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Reklamowe”.
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Analityczne”.
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsTo ciasteczko jest stosowane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent, aby udokumentować zgodę użytkownika na ciasteczka z kategorii "Funkcjonalne"
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Niezbędne”.
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Inne”.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Wydajnościowe”.
CookieLawInfoConsent1 yearRejestruje domyślny stan przycisku odpowiedniej kategorii i statusu CCPA (California Consumer Privacy Act). Działa tylko w koordynacji z podstawowym plikiem cookie.
elementorneverTen plik cookie jest używany przez motyw WordPress zastosowany na stronie. Pozwala właścicielowi serwisu na wdrażanie lub zmianę treści serwisu w czasie rzeczywistym.
enforce_policy1 yearPayPal ustawia ten plik cookie na potrzeby bezpiecznych transakcji.
JSESSIONIDsessionPlik cookie JSESSIONID jest używany przez New Relic do przechowywania identyfikatora sesji, dzięki czemu New Relic może monitorować liczbę sesji dla aplikacji.
PHPSESSIDsessionTen plik cookie jest natywny dla aplikacji PHP. Ten plik cookie służy do przechowywania i identyfikacji unikalnego identyfikatora sesji użytkownika w celu zarządzania sesją użytkownika na stronie internetowej. Plik cookie jest plikiem sesyjnym i jest usuwany po zamknięciu wszystkich okien przeglądarki.
ts3 yearsPayPal ustawia ten plik cookie, aby umożliwić bezpieczne transakcje za pośrednictwem PayPal.
ts_c3 yearsPayPal używa ten plik cookie, aby bezpiecznie dokonywać płatności za pośrednictwem PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent i służy do przechowywania informacji, czy użytkownik wyraził zgodę na korzystanie z plików cookie. Nie przechowuje żadnych danych osobowych.
Funkcjonalne
Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.
CookieWażnośćOpis
__cf_bm30 minutesTen plik cookie, ustawiony przez Cloudflare, służy do obsługi funkcji Cloudflare Bot Management, identyfikuje, monitoruje i łagodzi złośliwy ruch botów w Internecie, jednocześnie umożliwiając przydatnym botom dostęp do usług internetowych.
LANG9 hoursLinkedin używa ten plik cookie, aby ustawić preferowany język użytkownika.
S1 hourUżywane przez Yahoo do dostarczania reklam, treści lub analiz.
tsrce3 daysPayPal ustawia ten plik cookie, aby umożliwić obsługę płatności PayPal w witrynie.
x-pp-ssessionPayPal ustawia ten plik cookie w celu przetwarzania płatności na stronie.
Wydajnościowe
Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.
CookieWażnośćOpis
l7_az30 minutesTen plik cookie jest niezbędny dla funkcji logowania do systemu PayPal na stronie internetowej.
Analityczne
Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzjący wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.
CookieWażnośćOpis
_gcl_au3 monthsStosowane przez Google Tag Manager w celu eksperymentowania z efektywnością reklamową stron internetowych korzystających z ich usług.
CONSENT2 yearsYouTube ustawia ten plik cookie za pośrednictwem osadzonych filmów z YouTube i rejestruje anonimowe dane statystyczne.
vuid2 yearsVimeo instaluje ten plik cookie, aby informację śledzącą, ustawiając unikalne ID w celu osadzania filmów na stronie internetowej.
Reklamowe
Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.
CookieWażnośćOpis
_fbp3 monthsTen plik cookie jest ustawiany przez Facebook w celu wyświetlania reklam na Facebooku lub na platformie cyfrowej obsługiwanej przez reklamy Facebooka, po odwiedzeniu strony internetowej.
NID6 monthsPlik cookie NID, ustawiany przez Google, jest używany w celach reklamowych; aby ograniczyć liczbę wyświetleń reklamy przez użytkownika, wyciszyć niechciane reklamy i mierzyć skuteczność reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysPlik cookie ustawiony przez YouTube w celu pomiaru przepustowości, który określa, czy użytkownik otrzyma nowy czy stary interfejs odtwarzacza.
YSCsessionPlik cookie YSC jest ustawiany przez YouTube i służy do śledzenia wyświetleń osadzonych filmów wideo na stronach YouTube.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube ustawia ten plik cookie w celu przechowywania preferencji wideo użytkownika korzystającego z osadzonego wideo YouTube.
yt-remote-device-idneverYouTube ustawia ten plik cookie w celu przechowywania preferencji wideo użytkownika korzystającego z osadzonego wideo YouTube.
Inne
Inne nieskategoryzowane pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.
CookieWażnośćOpis
_ht_CDT-116301 yearNo description
_ht_CDT-11630_reset_token1 yearNo description
COMPASS1 hourNo description
DEVICE_INFO5 months 27 daysNo description
ZAAKCEPTUJ I ZAPISZ
Powered by CookieYes Logo