• USŁUGI
    • KONSULTACJE – BIZNES NA START
    • DZIAŁALNOŚĆ NIEREJESTROWA
    • UMOWY Z KLIENTAMI I PODWYKONAWCAMI
    • REJESTRACJA ZNAKÓW TOWAROWYCH
    • RODO W MAŁYM BIZNESIE
    • LEGALNA STRONA BIZNESU
    • LEGALNY SKLEP INTERNETOWY
    • PRAWA AUTORSKIE
    • KONSULTACJE
  • BLOG
  • O MNIE
  • SKLEP
  • *AFILIACJA*
  • KONTAKT
  • LOGOWANIE
  • USŁUGI
    • KONSULTACJE – BIZNES NA START
    • DZIAŁALNOŚĆ NIEREJESTROWA
    • UMOWY Z KLIENTAMI I PODWYKONAWCAMI
    • REJESTRACJA ZNAKÓW TOWAROWYCH
    • RODO W MAŁYM BIZNESIE
    • LEGALNA STRONA BIZNESU
    • LEGALNY SKLEP INTERNETOWY
    • PRAWA AUTORSKIE
    • KONSULTACJE
  • BLOG
  • O MNIE
  • SKLEP
  • *AFILIACJA*
  • KONTAKT
  • LOGOWANIE
0.00 zł 0 Wózek
16 lipca, 2020

Jak legalnie rozliczyć reklamy w mediach społecznościowych

Prowadząc biznes, online prędzej, czy później zaczniesz inwestować w reklamy w mediach społecznościowych, czyli np. na Facebooku, czy Google Ads. I o ile nie zdradzę Ci teraz tajnych patentów na skuteczną reklamę na facebooku (sama ich wciąż szukam), to podpowiem Ci, jak prawidłowo i legalnie rozliczyć jako koszt wydatki poniesione na zakup takiej reklamy. Powiem Ci także, jak wybrnąć, jeśli popełniłaś jakieś błędy.

Wybór celu reklamy

Facebook daje Ci możliwość zakupu reklamy jako osoba prywatna lub w celach biznesowych. I uwaga ten wybór jest ważny, bo pociąga za sobą różne konsekwencje, w tym te dotyczące rozliczenia podatku VAT oraz rozliczenia wydatków jako koszt uzyskania przychodu. To, jak Facebook rozróżnia osoby kupujące reklamy w swoim serwisie (w celach biznesowych lub nie biznesowych), może powodować różne wątpliwości. A dowodem tego jest przykład pytań, jakie trafiają do mnie na Legalnego Szybciocha. Nie wiesz, co to Legalny Szybcioch? Zerknij tutaj. A tymczasem wracamy do pytania.

tekst alternatywny
tekst alternatywny

Marzena zapytała:
Cześć. Mam pytanie dotyczące zakupu reklam na FB przez osobę prowadzącą działalność nierejestrową. Żeby otrzymać fakturę i rozliczyć koszty FB wymaga posiadania firmy. Wtedy zakup reklam wiąże się z posiadaniem europejskiego NIP, rejestracji jako podatnik kupujący usługi z zagranicy i odprowadzeniem podatku Vat w Polsce. Co w przypadku jeśli nie mamy zarejestrowanej firmy ale reklamy chcemy zakupić? Nasze reklamy de facto służą celom komercyjnym. Niestety w przypadku konfiguracji konta reklamowego jest do wyboru cel komercyjny (firma) lub niekomercyjny (osoba prywatna).

Import usług

Zacznijmy od tego, skąd owo zamieszanie i wątpliwości się biorą. Zakup usługi od kontrahenta, który ma swoją siedzibę poza Polską, a Ty swoją działalność prowadzisz w Polsce, jest tzw. importem usług. W takiej sytuacji za miejsce świadczenia takiej usługi zostanie uznana Polska, nawet, jeśli zasięg swoich reklam ustawisz na cały świat, czy tylko na wybrane kraje. Według ustawy o VAT, jeśli Twoja siedziba lub, w przypadku działalności nierejestrowej, miejsce zamieszkania, to Polska – to jest to także miejsce świadczenia usługi. I nie ma tu znaczenia, czy prowadzisz działalność gospodarczą zarejestrowaną w CEiDG, jesteś czy nie jesteś VATowcem, czy może działasz, prowadząc działalność nierejestrową.

Import usług będzie miał miejsce także wtedy, gdy rzeczywiście, jako osoba prywatna zechcesz coś promować np. swego kota, jest bardzo zabawny i fotogeniczny. Co z tego wynika? Import usług jest zawsze, niezależnie od tego, czy zaznaczysz cel biznesowy czy niebiznesowy. Ale uważaj z tym zaznaczaniem, bo ten wybór pociąga pewne konsekwencje.

Cel biznesowy czy cel nie biznesowy –  oto jest pytanie

Co oznacza ten wybór? Dokładnie to, co rozumiesz pod pojęciem biznesowy czy komercyjny. To znaczy, że kupujesz reklamy, bo chcesz coś sprzedawać, komercyjnie do czegoś zachęcać lub coś promować, nawet, jeśli bezpośrednio nie wiąże się to ze sprzedażą. I nie ważne, jako kto, kupisz tę reklamę – osoba, która nie prowadzi działalności gospodarczej zarejestrowanej w CEIDG (osoba prywatna), czy jako ktoś, kto taką działalność prowadzi (firma).

Zakup reklamy na Facebooku czy Google AdWords w większości przypadków oznacza zakup reklamy w celach komercyjnych. Przecież nie kupujesz reklam, by pokazać swojego kota szerszemu gronu odbiorców, bo zasięg organiczny mu nie wystarcza. Zatem zasada pierwsza…

Wybierz cel biznesowy

Zakładając konto reklamowe w menedżerze reklam (Ads Manager), na pytanie: Czy kupujesz reklamy Facebooka dla celów biznesowych? Odpowiedz: TAK.  Wybierz tę opcję, niezależnie od tego, czy kupujesz reklamę jako osoba prowadząca działalność gospodarczą, czy też działalność nierejestrową, a także niezależnie od tego, czy jesteś tzw. VATowcem, czy korzystasz ze zwolnienia VAT. Ale zanim zaczniesz zakładać konto, zasada druga…

Zarejestruj się do VAT-UE

Tak. Właśnie tak zrób, nawet, gdy korzystasz z podmiotowego zwolnienia VAT i nie rejestrowałaś się do „polskiego” VATu oraz nie doliczasz podatku VAT do tego, co sprzedajesz. Spokojnie, zarejestrowanie się do VAT-UE nie oznacza, że od tej chwili będziesz VATowcem i będziesz musiała doliczać VAT do swoich usług czy produktów. Nadal możesz korzystać ze zwolnienia. Rejestracja do VAT-UE posłuży tylko do tego, by Cię europejski system rozliczenia podatków od towarów i usług mógł zidentyfikować. Przecież chcesz działać legalnie.

Rejestracji do VAT-UE należy dokonać, jeszcze zanim kupisz pierwszą reklamę. Numeru VAT-UE będziesz potrzebowała przy rejestracji konta reklamowego. Jest tam specjalna rubryka na podanie europejskiego identyfikatora płatnika VAT. Jeśli masz już numer NIPu, to tym identyfikatorem będzie Twój numer NIP poprzedzony oznaczeniem PL. Ale nie wystarczy dodanie przedrostka PL, musisz najpierw zarejestrować się jako podatnik VAT UE. Bez tego nie będziesz „europejskim” VATowcem.

Jak zarejestrować się do VAT-UE

Zgłoszenie o rejestrację jako podatnik VAT UE należy złożyć na formularzu VAT-R. Wypełniony formularz możesz złożyć elektronicznie, używając profilu zaufanego, wysyłając pocztą, albo osobiście odwiedzając urząd skarbowy. Zarejestruj się, zanim kupisz reklamę. Zarejestrowanie się do VAT-UE przyda Ci się także, gdy będziesz chciała sprzedawać do klientów spoza Polski.

W chwili, gdy urząd zarejestruje Cię jako podatnika VAT UE, Twój wpis będzie widoczny w Systemie Wymiany Informacji o VAT, czyli w tzw. bazie VIES.

A co, gdy mleko się już rozlało? Ustawiłaś reklamę, Facebook Ci ją przepuścił, pojawiają się pierwsze konwersje… chcesz rozliczyć reklamę jako koszt, ale nie zarejestrowałaś się do VAT UE? No trzeba to wyprostować. Zrób to, gdy tylko się zorientujesz, że taka sytuacja powstała, zarejestruj się do VAT UE i jednocześnie złóż tzw. czynny żal. Wówczas fiskus nie wyciągnie negatywnych konsekwencji wobec Ciebie jako podatnika, który po prostu popełnił błąd. Z kolei jeśli nie chcesz rozliczać takiej reklamy jako koszy uzyskania przychodu, to nie księgujesz jej w swojej działalności.

Jak rozliczyć fakturę

Już po zarejestrowaniu się do VAT i przekazaniu informacji do usługodawcy (czyli np. Facebooka lub  Googla), po zakupie kolejnych reklam otrzymasz fakturę bez VAT. Oznacza to, że taką reklamę kupisz taniej, ale podatek VAT masz obowiązek rozliczyć w Polsce. Podatek rozlicza się wg stawki na takie usługi obowiązującej u nas w kraju. Stawka ta wynosi 23%. Na takiej fakturze bez VATu znajdować się będzie informacja Reverse Charge, Reverse Charge VAT albo np. coś takiego:

Customer to account for any VAT arising on this supply in accordance with Article 196, Council Directive 2006/112/EC.

A jak rozliczyć reklamę zakupioną w celach niebiznesowych

Jeśli taką reklamę kupisz jako osoba prywatna (czyli np. na Facebooku w „cel reklamy” zaznaczysz opcję „Nie kupuję reklam do celów biznesowych”), to będzie to miało pewne konsekwencje. Pierwsza rzecz, to taką reklamę kupisz drożej, bo do usługi zostanie doliczony VAT (wg stawek obowiązujących w kraju usługodawcy).

Druga rzecz, jeśli będziesz chciała taką fakturę mimo wszystko rozliczyć jako koszt uzyskania przychodu, to zapłacisz „drugi” VAT. Dlaczego? Ano dlatego, że kwota brutto (czyli ta z doliczonym VATem) w rozliczeniu z urzędem skarbowym zostanie potraktowana jako kwota netto… od której trzeba będzie ponownie obliczyć VAT, tym razem wg stawki obowiązującej w Polsce, czyli 23%. VAT trzeba będzie nie tylko obliczyć, ale także zapłacić. Droga się robi taka reklama, co?

Podsumowując…

Jeśli planujesz zakup reklam np. na Facebooku lub Google Ads, to:

  • Rejestrujesz się do VAT UE na formularzu VAT-R
  • Otrzymujesz fakturę bez doliczonego VATu
  • Rozliczasz VAT w deklaracji za miesiąc, w którym był zakup
  • Rozliczenie robisz na deklaracji VAT-7 – jeśli jesteś czynnym podatnikiem VAT (czyli zarejestrowałaś się w Polsce jako tzw. VATowiec )
  • Rozliczenie robisz na deklaracji VAT-9M – jeśli korzystasz ze zwolnienia z VAT

I jeszcze na koniec…

Cześć, dotarłaś aż tutaj. Super, teraz temat rozliczenia reklam nie powinien być już taki trudny. W razie pytań – służę pomocą. A czy Ty mi teraz pomożesz? Chciałabym dotrzeć z tą wiedzą do kolejnych przedsiębiorczych kobiet. Wszystkie się musimy uczyć nowych rzeczy, zdobywać niezbędną wiedzę, by nasze biznesy przetrwały i rozwijały się. Niech choć temat rozliczenia tych reklam zostanie im podany w prosty sposób, prawie na tacy. Zgadzasz się?

Udostępnij artykuł na Facebooku, albo prześlij linka w mailu do swojej przyjaciółki, czy znajomej, która – jak Ty – buduje swoje onlajnowe imperium w 1000 krokach.

Poprzedni artykułDo kogo należy Twoje logo?Następny artykuł Czy Twojej twórczości należy się ochrona

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Cześć, nazywam się Aga Zalewska. jestem prawnikiem i pomagam działać legalnie na onlajnie. Odczarowuję prawo dla kobiet takich, jak Ty i ja – kobiet przedsiębiorczych niezależnie od tego, co robią – blogują, są freelancerkami, prowadzą sklepy internetowe lub dopiero planują swoje biznesy marzeń.

Kategorie

  • afiliacja
  • biznes na start
  • działalność nierejestrowa
  • newsletter
  • prawa autorskie
  • RODO
  • sklep internetowy
  • Soloprenerka
  • UMOWY
  • Uncategorized
  • ZUS

Ostatnie wpisy

Czy treści wygenerowane przez AI trzeba oznaczać15 lipca, 2025
Czy Polski Akt o Dostępności dotyczy solobiznesów?27 czerwca, 2025
e-Doręczenia – krótki przewodnik dla JDG i spółek1 kwietnia, 2025
Co zrobić z danymi osobowymi, gdy klient już kupi6 marca, 2025
To już w ogóle nie można wysłać emaila z ofertą?22 listopada, 2024
Jak, świadcząc usługi 1:1, zarabiać dodatkowe pieniądze w programach afiliacyjnych?11 marca, 2024
Co Akt o usługach cyfrowych oznacza dla małych biznesów online12 lutego, 2024
Czy musisz mieć oddzielny regulamin do Newslettera?12 stycznia, 2023
Globusa od tego Omnibusa można dostać…czyli czym nas przywitał 1 stycznia 2023r.2 stycznia, 2023
Pokaż mi swoje pliki cookies, a powiem Ci, kim jesteś7 września, 2022
Projekt: Legalnienaonlajnie - / Prawa autorskie 2018-2022

Koszyk

Stosujemy pliki cookie, by strona działała prawidłowo. Za Twoją zgodą będziemy używać ich także do analizy ruchu na stronie oraz personalizowania reklam. Zgodę, jej zakres lub jej brak możesz wyrazić, klikając odpowiedni przycisk. Zgodę możesz zmienić w każdej chwili, zmieniając ustawienia. Więcej o plikach cookie i Twoich prawach przeczytasz w Polityce prywatności i cookies

Akceptuj wszystkie
Ustawienia
Odrzuć wszystkie

Ustawienia cookies

Ustawienia prywatności

Stosujemy pliki cookie, by strona działała prawidłowo. Za Twoją zgodą będziemy używać ich także do analizy ruchu na stronie oraz personalizowania reklam. Zakres swojej zgody lub jej brak możesz wyrazić, klikając odpowiedni przycisk. Zgodę możesz zmienić w każdej chwili, zmieniając ustawienia. Więcej o plikach cookie i Twoich prawach przeczytasz w Polityce prywatności i cookies
Niezbędne
Zawsze włączone
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.
CookieWażnośćOpis
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent, to ciasteczko jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Reklamowe”.
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Analityczne”.
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsTo ciasteczko jest stosowane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent, aby udokumentować zgodę użytkownika na ciasteczka z kategorii "Funkcjonalne"
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Niezbędne”.
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Inne”.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Wydajnościowe”.
CookieLawInfoConsent1 yearRejestruje domyślny stan przycisku odpowiedniej kategorii i statusu CCPA (California Consumer Privacy Act). Działa tylko w koordynacji z podstawowym plikiem cookie.
elementorneverTen plik cookie jest używany przez motyw WordPress zastosowany na stronie. Pozwala właścicielowi serwisu na wdrażanie lub zmianę treści serwisu w czasie rzeczywistym.
enforce_policy1 yearPayPal ustawia ten plik cookie na potrzeby bezpiecznych transakcji.
JSESSIONIDsessionPlik cookie JSESSIONID jest używany przez New Relic do przechowywania identyfikatora sesji, dzięki czemu New Relic może monitorować liczbę sesji dla aplikacji.
PHPSESSIDsessionTen plik cookie jest natywny dla aplikacji PHP. Ten plik cookie służy do przechowywania i identyfikacji unikalnego identyfikatora sesji użytkownika w celu zarządzania sesją użytkownika na stronie internetowej. Plik cookie jest plikiem sesyjnym i jest usuwany po zamknięciu wszystkich okien przeglądarki.
ts3 yearsPayPal ustawia ten plik cookie, aby umożliwić bezpieczne transakcje za pośrednictwem PayPal.
ts_c3 yearsPayPal używa ten plik cookie, aby bezpiecznie dokonywać płatności za pośrednictwem PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent i służy do przechowywania informacji, czy użytkownik wyraził zgodę na korzystanie z plików cookie. Nie przechowuje żadnych danych osobowych.
Funkcjonalne
Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.
CookieWażnośćOpis
__cf_bm30 minutesTen plik cookie, ustawiony przez Cloudflare, służy do obsługi funkcji Cloudflare Bot Management, identyfikuje, monitoruje i łagodzi złośliwy ruch botów w Internecie, jednocześnie umożliwiając przydatnym botom dostęp do usług internetowych.
LANG9 hoursLinkedin używa ten plik cookie, aby ustawić preferowany język użytkownika.
S1 hourUżywane przez Yahoo do dostarczania reklam, treści lub analiz.
tsrce3 daysPayPal ustawia ten plik cookie, aby umożliwić obsługę płatności PayPal w witrynie.
x-pp-ssessionPayPal ustawia ten plik cookie w celu przetwarzania płatności na stronie.
Wydajnościowe
Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.
CookieWażnośćOpis
l7_az30 minutesTen plik cookie jest niezbędny dla funkcji logowania do systemu PayPal na stronie internetowej.
Analityczne
Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzjący wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.
CookieWażnośćOpis
_gcl_au3 monthsStosowane przez Google Tag Manager w celu eksperymentowania z efektywnością reklamową stron internetowych korzystających z ich usług.
CONSENT2 yearsYouTube ustawia ten plik cookie za pośrednictwem osadzonych filmów z YouTube i rejestruje anonimowe dane statystyczne.
vuid2 yearsVimeo instaluje ten plik cookie, aby informację śledzącą, ustawiając unikalne ID w celu osadzania filmów na stronie internetowej.
Reklamowe
Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.
CookieWażnośćOpis
_fbp3 monthsTen plik cookie jest ustawiany przez Facebook w celu wyświetlania reklam na Facebooku lub na platformie cyfrowej obsługiwanej przez reklamy Facebooka, po odwiedzeniu strony internetowej.
NID6 monthsPlik cookie NID, ustawiany przez Google, jest używany w celach reklamowych; aby ograniczyć liczbę wyświetleń reklamy przez użytkownika, wyciszyć niechciane reklamy i mierzyć skuteczność reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysPlik cookie ustawiony przez YouTube w celu pomiaru przepustowości, który określa, czy użytkownik otrzyma nowy czy stary interfejs odtwarzacza.
YSCsessionPlik cookie YSC jest ustawiany przez YouTube i służy do śledzenia wyświetleń osadzonych filmów wideo na stronach YouTube.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube ustawia ten plik cookie w celu przechowywania preferencji wideo użytkownika korzystającego z osadzonego wideo YouTube.
yt-remote-device-idneverYouTube ustawia ten plik cookie w celu przechowywania preferencji wideo użytkownika korzystającego z osadzonego wideo YouTube.
Inne
Inne nieskategoryzowane pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.
CookieWażnośćOpis
_ht_CDT-116301 yearNo description
_ht_CDT-11630_reset_token1 yearNo description
COMPASS1 hourNo description
DEVICE_INFO5 months 27 daysNo description
ZAAKCEPTUJ I ZAPISZ
Powered by CookieYes Logo